Gastronomii a designu jde o totéž

9. září 2016
Foto: Salim Issa
Česká gastronomie i design jsou na vzestupu. V Bruselu o tom chce přesvědčit designér Michal Froněk. Jak poskládal svou gastronomicko-designérskou expozici, která je k vidění v Pražském domě v rámci Design Septemberu?

„Naším cílem bylo ukázat v Bruselu, který je centrem gastronomie s řadou michelinských restaurací, že se Praha stává místem, kam se vyplatí jet za dobrým jídlem,“ říká Michal Froněk k expozici.

„Zaměřili jsme se na lokální estetiku. V České republice stále fungují zajímavé manufaktury: porcelánky, sklárny, výrobci nožů… Evropa nám tato řemesla a schopnost vyrobit nádherné designové předměty a doplňky může závidět,“ tvrdí spoluzakladatel studia Olgoj Chorchoj.

Na 11. ročník Design Septemberu proto připravil expozici sestávající z osmi fotografií, jež pořídil Salim Issa, a z deseti designových setů. Jak Michal Froněk zdůrazňuje, jde o minimalistickou výstavu zaměřenou na detail. A také si s ním ve spolupráci s Ambiente, dalšími designéry i s Alešem Najbrtem patřičně vyhrál.

Fotografie i nádobí

Na fotkách Salima Issy tak návštěvníci uvidí například interiér michelinské La Degustation Bohême Bourgeoise s dominantním křišťálovým lustrem Consommé, jehož předlohou byly zvířecí kosti; i tohle umělecké dílo demonstruje zručnost českých sklářů. Další originální lustr zdobí naprosto odlišný interiér vinotéky Bokovka v Dlouhé ulici.

K Ambiente, s nímž Michal Froněk dlouhodobě spolupracuje, se tak pojí šest z osmi fotografií prezentovaných na výstavě. Některé jsou zaměřeny skutečně na detail: talíře s charakteristickým motivem z Čestru; stůl, židle, lavice a čerstvý chléb představují Esku, průhled prosklenou vitrínou zase Naše maso. Je tu i pohled na pípu s pivním tankem v Lokálu.

„Mám radost i z úplně obyčejných věcí, jako jsou třeba půllitry, které navrhl Maxim Velčovský. Zastoupeni tu jsou i moji studenti z UMPRUM jako třeba Daniel González, který tady v Bruselu vystavuje litinové hrnce Jumbo. Tenhle designér shodou okolností zároveň vaří. Jeho hrnce jsme už jednou ukázali, teď představujeme inovovanou verzi. Zapomenout nemůžu ani na firmu Křehký. Jeden z jejích nejúspěšnějších setů, Chudou sadu, navrhl ilustrátor a grafik Michal Bačák,“ přibližuje Michal Froněk některé z exponátů.

Začínáme!

V úterý 6. září Michal Froněk prezentoval výstavu na tiskové konferenci, jíž se zúčastnilo na třicet zástupců předních evropských a světových médií. Design September v Bruselu začíná 8. září a potrvá do konce měsíce. Na Svatého Václava, tedy 28. září, je naplánována vernisáž, na niž jsou pozvány desítky významných hostů.

„Naším cílem je ukázat světu, že se v České republice odehrávají zajímavé věci. A to jak v architektuře, tak v designu. Součástí výstavy jsou špičkové předměty, které se vyrábějí tady, ve střední Evropě – ne kdovíkde v Asii. Vlastně se v designu snažíme o něco dost podobného, jako je to, čeho chce Ambiente dosáhnout v gastronomii,“ uvažuje Michal Froněk.

Expozice v Pražském domě je poměrně skromná, což Michal Froněk považuje za výhodu. „Je dobré přitáhnout lidi, aby byli od těch předmětů jenom pár centimetrů a dívali se na ně zblízka,“ podotýká.

Vyprávět příběhy

Michal Froněk chce, aby bruselská expozice vyprávěla příběhy. Třeba příběh Aleše Najbrta, který se ze současných grafiků nejvýrazněji zapsal do designu restaurací, a to nejen v Ambiente. Podle Michala Froňka jde o komplexní dílo – od pivních tácků přes pohlednice až po firemní časopisy –, které je unikátní i v evropském kontextu. „Myslím, že leckterému grafikovi v zahraničí spadne brada, když uvidí, co všechno má Aleš za sebou. Je to perfektní doplnění toho, co se odehrává v gastronomii, navíc opět s důrazem na detail, který nás všechny obklopuje a dělá nám radost,“ tvrdí.

Další příběh zpřítomňuje kolekce od Františka Víznera, jednoho z nejvýznamnějších českých sklářů konce minulého století. Pro firmu Bomma navrhl unikátní set nesoucí jeho jméno, který se dnes vyrábí sériově a koupit si ho můžete i vy. Každý vystavený předmět s sebou podle Michala Froňka nese zajímavou historii jak vzniku, tak i produkce a návrhu.

Na Design September se Michal Froněk vypravil již poněkolikáté. Na Brusel nedá dopustit už proto, že je to místo spjaté se surrealismem, například s malířem René Magrittem. „Přede dvěma lety tu byla fantastická výstava Revitalizace domů, obdoby našich paneláků, které se v Bruselu stavěly po druhé světové válce. Prezentovali se tam špičkoví architekti, kteří důvěrně znají místní prostředí. Na té výstavě jsem strávil tři hodiny a byla to pro mě veliká inspirace, jak k podobným akcím přistupovat. Na Design Septembru najdete skutečně všechno, od drobného předmětu přes architekturu až po instalaci v prostoru,“ láká designér.

Líbil se vám článek?

Sledujte naše novinky. Každý druhý pátek vám je pošleme.