Jídelní trendy podle Google
Funkční potraviny
Narůstající zájem o zdraví a wellness se projevuje i v jídle. V posledních letech se do centra pozornosti dostávají potraviny, které mají zdravotní přínos nebo působí preventivně. Jejich hledání je často spojeno s výrazy „benefity“ nebo „účinky“.
Podle reportu se výrazně zvyšuje zájem o kurkumu (od listopadu 2015 do ledna 2016 narostl objem hledání o 56 %), žakii (jackfruit), kefír, manukový med, jablečný ocet, hořký meloun, zázvor, kokosové mléko a další.
V zadávaných výrazech se běžně objevují dotazy na konkrétní přínos – například „nejlepší potraviny na pleť, bolesti hlavy, spánek, rakovinu“ a podobně.
Když se lidé rozhodují, co jíst, hledají informace o funkčních potravinách na chytrých telefonech: 50 % objemu vyhledávání první desítky funkčních potravin se odehrává právě na mobilech. Nejfrekventovanější je pondělí, ke konci týdne množství dotazů postupně klesá. To odpovídá době, kdy lidé plánují nákupy a vybírají recepty.
Jakmile lidé najdou potravinu nebo surovinu, kterou chtějí vyzkoušet, hned přemýšlejí o tom, jak ji zakomponovat do jídelníčku. K názvům funkčních potravin se proto přidružují výrazy jako „prášek“, „smoothie“, „recept“ či „nápoj“, mnozí se obracejí také na YouTube.
Značky na tento trend začínají reagovat přidáváním funkčních potravin do svých produktů, nezřídka do výrobků, jako je čokoláda, sušenky nebo gumoví medvídci. Nestlé dokonce vyvinulo řadu potravin, které mají bojovat s konkrétními nemocemi. A stejně rychlí jsou i výrobci kosmetiky.
Rozšiřování jídelníčku
Zájem o zdravotní účinky potravin neznamená, že bychom úzkostlivě dodržovali diety – jde spíše o rozšiřování jídelníčku než o jeho omezování. Například mezi dezerty jsou na vzestupu tzv. mugcakes, tedy koláčky upečené v hrnku, a další „bite-sized foods“, tedy jídla servírovaná v malých porcích.
Lidé se ovšem nevyhýbají ani méně zdravým jídlům, která mají rádi; dávají si je klidně každý den, ale v malém množství. K názvům dezertu se při vyhledávání také často přidávají výrazy jako „veganské“, „paleo“ a „bezlepkové“ – přizpůsobení potravin individuálním potřebám je klíčové. Po receptech na dezerty lidé pátrají hlavně o víkendech.
Pho a exotická jídla
Popularita této vietnamské polévky stabilně roste celou poslední dekádu, nejvíc se však projevuje v posledních dvou letech. Spolu s pho se do popředí dostávají další exotická jídla: mochi zmrzlina, bibimbap, ramen, taquitos, tostados, wonton... Lidé hledají nové způsoby, jak vařit z už známých ingrediencí, a zkoušejí vietnamskou kuchyni doma.
Tučné maso je zpátky
Zdá se, že hon na čarodějnice v podobě tuku pomalu ustává, a pozornost se přesouvá právě k tučnějším partiím vepřového. Stabilně roste především zájem o vepřové ramínko a koleno, ale pořád jde o sezonní záležitost – vyhledávání přibývá v letních měsících a kulminuje v prosinci, přičemž vrchol nastává o víkendech. Lidé však mají chuť zpracovat tradiční maso jinak: experimentují například s korejskými nebo kantonskými recepty a zjišťují, jak se liší kvalita jednotlivých partií.
Rigatoni
Zájem o tento druh těstovin vzrůstá, byť pomalu, už několik let, ovšem v posledním roce vysloveně akceleruje. Hitem přitom není jedna konkrétní úprava; lidé zkoušejí jak klasické recepty (bolognese, pomodoro, amatriciana, primavera, marinara), tak zapečené nebo plněné rigatoni, a to s různými druhy masa, a dokonce s humrem. I v tomto případě jde hlavně o víkendovou záležitost. Lidé si také stále více zjišťují, jak různé tvary těstovin ovlivňují výslednou kombinaci s omáčkami.
Propadáky
A o která jídla zájem naopak upadá? Jde hlavně o kombinace sladkého pečiva (třeba muffinů) se slaninou, které jsou tradičně oblíbené právě ve Spojených státech. A propadá se i řada dalších sladkých jídel, například Red Velvet cake, marshmallow fondán, čokoládové řezy, Dutch baby cake atp.
Líbil se vám článek?
Sledujte naše novinky. Každý druhý pátek vám je pošleme.