11 tipů, jak prodat víc než jídlo s sebou
1. Napište si na papír, které položky z vašeho lístku budou hostům nejvíc chybět, a zabalte jim suroviny a polotovary na domácí přípravu oblíbeného jídla anebo třeba koktejlu. Můžou to být ingredience na burger nebo čerstvé těstoviny s omáčkou a bylinkami.
V Brasileiru U Zelené žáby si zákazníci vyzvedávali těsto na proslulé bochánky pão de queijo, bedýnku s churrascem na gril nebo přísady na caipirinhu. V Kantýně se začaly balit paprikové lusky s rajskou na ohřátí doma a holandský řízek na dosmažení.
2. Vytvořte signature produkt! Připravte do sklenic, lahví nebo krabiček to, co by se lidem mělo vybavit, když se řekne název vašeho podniku. V Esce se mezi takové položky dostala libečková sůl, uzená majonéza nebo smetánek, ale může to být cokoli, co odráží koncept kuchyně a díky čemu jsou vaše jídla jedinečná.
3. Zachovejte podstatu vašeho konceptu, ale zkuste vymyslet novou podobu typických pokrmů. Příklad? V Brasileiru se maso dál griluje na ohni, teď si ho však hosté vychutnají v podobě sendvičů, v Kuchyni na Hradě zase podávají moravského vrabce v knedlíku. V Café Savoy překvapili skvělým burgerem, který na menu zapadá víc, než by se mohlo zdát – hovězí maso totiž doprovází foie gras, stařený hovězí tuk, čerstvé lanýže a lanýžový olej.
4. Jste kuchaři – prodejte to! Zařaďte do nabídky to, co si hosté těžko uvaří sami, protože jim k tomu chybějí suroviny a technologie, zkušenosti a čas. Uvidíte, že si fajnšmekři rádi koupí demi glace, ochucený olej, předpřipravené zálivky do salátu, uzené máslo nebo zauzenou majonézu.
5. Jste cukráři – otevřete online domácí cukrárnu a naplňte ji výrobky, které zájemcům usnadní pečení. Listové nebo linecké těsto, griliáš, slaný a kávový karamel si spousta lidí raději objedná, než aby přípravou strávili půl dne, a ještě riskovali, že to stejně nebude ono.
6. Buďte sezonní! Podzim a blížící se zima si říkají o horké kakao, dýňové latté a horký jablečný mošt, ale taky o zázvorový čaj a další nápoje plné vitaminů. Jistě bude zájem i o fermentované šťávy, kvašenou zeleninu nebo poctivý vývar do zásoby.
7. Buďte napřed! Za chvíli jsou tu Vánoce, tak hostům včas nabídněte poctivé marmelády na linecké a vánočku, vaječný likér a limitované edice různých výrobků. Další možnosti? Adventní kalendář s jedlým překvapením, ingrediencí a receptem na každý den nebo dárkové koše plné trvanlivých delikates.
Tip: V Myšákovi připravuje šéfcukrář Lukáš Pohl těsta na vánoční cukroví, které bude možné zakoupit v kompletním balíčku s marmeládami a formičkami na vykrajování.
8. Zprostředkujte zákazníkům potraviny od farmářů. Zafungovalo to na jaře a lidé budou za tuhle možnost rádi i teď. Málokdo si může dennodenně dovolit jídla z restaurací, kvalitní suroviny ale ocení každý. Doplňkovým prodejem navíc pomůžete zemědělcům, kteří jsou v tom s vámi. Například v Kantýně si hosté kromě masa nakoupí i farmářské mléčné výrobky a vejce, ale taky českou zeleninu z holešovické tržnice.
9. Nabízejte smysluplné (!) produkty, které buď sami vyrábíte, nebo používáte v provozu. Může to být keramika, sklenice na víno a profi nože, ale i zboží, které hosté unosí nebo zabalí jako dárek. Lidi z Baru založili vlastní merch, vytvořili stolní hru a napsali Tekutou kuchařku, na e-shopu pivovaru Dva kohouti si lidé objednávají čepice a kšiltovky, trička nebo síťovky.
Přeprodávané výrobky, jako jsou svíčky nebo plakáty, dostávají minimální marži a finančně to není žádné terno. Přenesou ale kus vašeho podniku až domů k hostům a udělají jim radost. A ta je může motivovat k dalšímu, třeba i většímu nákupu.
10. Zeptejte se hostů, zda by měli zájem o zážitky, jako jsou online degustace nebo kurzy vaření, míchání drinků či domácí přípravy kávy. Technicky to pro vás nemusí být náročné a spousta lidí teď zvlášť ocení možnost sebevzdělávání a sdílení.
11. Dejte lidem příležitost vás podpořit a darovat vám extra spropitné na dálku. Nebojte se na e-shop zařadit položku „nic“ – někteří by vám třeba rádi přispěli jen tak, i bez nákupu, nebo vám fandí, jenže bydlí v jiném městě. V karlínské Etapě se mezi produkty v e-shopu objevilo „Spropitné“ pro ty, kdo platí kartou a rádi by i tak ocenili práci týmu.
Další tipy:
Inspirujte hosty a sdílejte s nimi tipy, jak netradičně zpracovat některé z vašich výrobků a surovin.
Naplánujte „surovinu / produkt týdne“, například hnědé máslo, a nabídněte k němu i recept, ve kterém se využije.
Vytvořte hezké poukazy na konkrétní zboží, na nákup nebo třeba na kávu a dezert. Například v Etapě můžou hosté sobě nebo blízkým udělat radost předplatným 10 bochníků chleba.
Vzdělávejte (se) a bavte! Prostřednictvím výrobků se dá vyprávět spousta příběhů, ať už na sociálních sítích zveřejníte postup přípravy, fotku od farmáře, nebo zajímavosti o dané surovině.
Dejte produktům jméno. Transparence a podpora malých výrobců má pro hosta daleko větší hodnotu než jen hezky zabalené jídlo. Koláče s tvarohem od pana Karla nám prostě chutnají víc a plusové body nasbíráte i za to, že zákazníkům představíte pekaře a lidi z týmu.
Kombinujte výrobky a skládejte z nich tematické boxy. Co třeba chill box pro dva (viz brněnské 4Pokoje a jídlo s drinkem na večer u Netflixu), brunch nebo rodinný oběd včetně dětského menu? Můžete také vyzvat hosty, ať si vyberou sami a sestaví si bedýnku na míru.
Myslete na estetiku. Předražené designové kousky teď moc neobstojí, ale pěknou sklenici a etiketu si zaslouží každý kvalitní produkt!
Připojte k objednávkám malý dárek nebo milou zprávu. V restauraci jste hostům předávali zážitek, a ten jim teď doma u stolu schází. Snažte se proto s hosty ještě víc komunikovat, překvapovat je a těšit.
Líbil se vám článek?
Sledujte naše novinky. Každý druhý pátek vám je pošleme.