Restaurace Štangl je oslavou designu, české keramiky i originálního skla
Degustační restaurace Štangl, za kterou stojí šéfkuchař Martin Štangl se svým týmem, je nejen obrazem moderní gastronomie, ale také poctou českému designu a přírodním materiálům. „Na podobě interiéru jsme spolupracovali s architektkou Terezou Froňkovou, která stojí i za původní podobou Esky. Tereza věděla, co chceme ve Štanglu vařit, jak k jídlu přistupujeme, a od toho se odvíjely její nápady. Po několika schůzkách bylo jasné, že se v prostoru chceme soustředit primárně na přírodní materiály,“ vypráví šéfkuchař Martin Štangl.
Mezi industriálem a přírodou
Srdcem interiéru s 36 místy k sezení je velká otevřená kuchyň s kamennými pracovními deskami. „Odstoupili jsme od běžného nerezového vybavení a vyměnili ho za dřevo a kámen, díky čemuž začala kuchyň restauraci dominovat,“ vysvětluje architektka Tereza Froňková. „Současně jsme ale chtěli smazat hranici mezi kuchaři a hosty. Z toho důvodu jsou tyto ,ostrovy‘ umístěné kolmo ke stolům – vše je naprosto transparentní a lidé z týmu nikdy nestojí zády k hostům. Nehledě na snazší pohyb servisu.“
Při sestavování architektonického návrhu hrálo zásadní roli také to, že restaurace Štangl vznikla v prvním patře původní Esky. Tereza Froňková tedy stála před výzvou, jak oba koncepty odlišit. „Esce v přízemí vládne ocel, nerez a bílá barva, kdežto ve Štanglu převažuje dřevo. Objevuje se i v kontejnerovém zázemí, na toaletách nebo zábradlí a vnáší do restaurace nezbytnou eleganci,“ popisuje architektka a dodává, že do podoby interiéru zasahuje i industriální povaha celé budovy.
„Nejde ji úplně ztlumit – chtě nechtě bude napořád přítomná v obalové konstrukci, ať už je řeč o střeše, nebo o historické ocelové konstrukci. Mohli jsme se však alespoň částečně zbavit oceli a použít místo ní přírodní materiály, které podporují neindustriální estetiku a ladí s konceptem restaurace,“ doplňuje. Podstatnou součástí interiéru jsou také kulaté dřevěné stoly a designové lampy, zavěšené přímo nad nimi.
Srdcová keramika
Pokud si dopřejte degustační menu ve Štanglu, pravděpodobně se během večera setkáte s různorodým nádobím. Pro Martina Štangla je srdcovou záležitostí autorská keramika od Hanky Vrbicové. „Velkou výhodou bylo, že jsme si s Hankou řekli, jak by talíře mohly vypadat, a Hanka rovnou sedla ke kruhu a talíř vytočila,“ vzpomíná Martin Štangl na společný tvůrčí proces.
Výsledkem je několik variant talířů, které jsou odlišně glazované, přitom dohromady vytvářejí hezký celek. „Martin mi pomohl vnímat nádobí v kontextu jídla. V restauraci nestačí, aby byl talíř krásný – slouží jako paleta a neměl by odvádět pozornost od toho, co se na něj servíruje. Glazura se proto musí upozadit. Důležitý je zkrátka podpis kuchaře, a ne hrnčíře,“ zdůrazňuje Hanka Vrbicová. Kromě talířů si o pozornost říkají i její keramické konvičky, propracované do posledního detailu.
Originální sklo
Ikonickým kouskem jsou také skleničky od české designérky Elis Monsport. „Martin Štangl mě oslovil s tím, že by do vznikající restaurace chtěl zajímavé sklo. Na začátku jsme se bavili o talířku na amuse bouche či dezerty. A tak vznikl oboustranný talířek, který je z jedné strany texturovaný a z druhé hladký,“ vzpomíná designérka na začátky spolupráce.
U skleněného talířku ovšem zdaleka nezůstalo, a tak dnes podnik zdobí také upravená sklenice Forrester, karafa Proportions a miska na nožičce. „Sklo pro Štangl vzniká přirozeně, ale hodně čerpám ze zkušeností nabytých v Esce. Snažím se, aby bylo v souladu s restaurací, s rozmanitostí pokrmů, a přitom dobře plnilo svou funkci,“ říká Elis Monsport, která v minulosti pracovala v Esce jako runner.
Podle designérky je velkou výhodou také to, že s Martinem Štanglem konzultuje skici, avšak při samotné tvorbě má volnou ruku. Můžeme se těšit i na další skleněné kousky z její dílny? „To se uvidí, restaurace Štangl je živý organismus, který roste, vyvíjí se a potřebuje nové věci. A tedy i nádobí, které nové myšlenky a chutě podpoří,“ uzavírá Elis Monsport.
Líbil se vám článek?
Sledujte naše novinky. Každý druhý pátek vám je pošleme.