Cože? Tolik?
„Objednal jsem si ve vaší restauraci dvě skleničky vína. Když jsem platil, byl jsem nemile zaskočen – stály mě 400 Kč. Jak je možné, že mě na to nikdo neupozornil?“ Takováto stížnost nedávno přišla do jedné z restaurací. A při té příležitosti se zjistilo, že ne všichni z obsluhy vědí, jak podobným situacím předcházet.
„Přece se hostů nemůžeme ptát, jestli se podívali, jak drahé víno si objednávají – to by se mohli urazit,“ zněl logický argument. O radu jsme proto požádali Filipa Trčku, matadora servisu v Ambiente a absolventa kurzu Remarkable Service na prestižní škole The Culinary Institute of America.
Nabídku vždy představte
Zdá se vám host nerozhodný a tápe, co si objednat? Zbystřete a snažte se podat co nejlepší výkon. Třeba si jen nerad pročítá menu, a proto chce přímou radu od personálu. Nebo si připadá nejistý, zvlášť pokud je v podniku poprvé.
Příkladem může být právě objednávka alkoholu. K mání je hned několik variant, jenže host se k žádné konkrétní nepřiklonil. Vyjmenujte je, popište jejich vlastnosti a naťukněte i cenové rozpětí. Samozřejmě neříkejte přesné částky, nejsme na aukci. Host ale musí dostat určitý signál, který mu pomůže rozhodnout se a získat i představu o ceně – můžete to udělat třeba tak, že mu znovu nabídnete nápojový lístek.
Buďte taktní
„Někdy hraje určitou roli i sociální aspekt. Pokud si host žádá doporučení od obsluhy, ale nechce si listovat lístkem, může mu být nepříjemné otevřeně před ostatními rozebírat ceny. V tuto chvíli by měla obsluha ohleduplně přiblížit, v jaké cenové škále se jednotlivé nápoje pohybují,“ vysvětluje Filip Trčka.
Vždycky je ale třeba myslet na to, že jde o citlivou záležitost. Lidé mohou zmínku o cenách vnímat pozitivně, jako snahu o lepší informovanost, ale také negativně – „Vypadám snad, že na to nemám?“ I proto jsou nejdůležitějšími vlastnostmi dobrého číšníka empatie a takt. Pomůžou vám hosta odhadnout, nebo se citlivě dopátrat, jak se věci mají.
Líbil se vám článek?
Sledujte naše novinky. Každý druhý pátek vám je pošleme.