Fine dining v cizině vyměnil za hospodu a hotovky podle Maruš
Ondřej Landa
Ondro, jak vzpomínáš na své kuchařské začátky?
Na hotelové škole jsem si rychle uvědomil, že je mi bližší vaření než servis. Hned po maturitě jsem odešel do Prahy a krátce nato mě přijali v Kampa Parku, kde jsem potkal kuchaře Honzu Všetečku a Slávu Grigoryka. Pracovali jsme od osmi ráno do jedné v noci a domů se neodešlo, dokud kuchyně nevypadala jako nová. Dneska to chodí trochu jinak. Prostředí gastronomie se mění – mladší generace si diktuje pravidla, zatímco my jsme přijímali, co se nám servírovalo.
Nechci soudit, co je správně, nebo špatně, ale myslím si, že za plotnou musí panovat hierarchie a respekt. Vaření je a vždycky bude týmová hra – kuchaři by se měli navzájem sladit, pozorovat jeden druhého a komunikovat. U Kalendů se nám potvrdilo, jak zásadní je role chefa, ke kterému se vzhlíží. Právě on má sjednocovat rozdílné názory v kuchyni tak, aby koncept restaurace a menu dávaly smysl.
Hierarchie ale nebude tím, co odrazuje mladé lidi od zaměstnání v gastronomii…
S tím souhlasím. V současné době jde hlavně o jistoty. Spoustu lidí odlákala z branže nabídka firem, které vyplácejí stejnou, nebo dokonce vyšší mzdu za osm hodin denně, od pondělí do pátku. Kuchař musí cítit vášeň pro řemeslo, ale i tak potřebuje motivovat odměnou. Na jedné straně jsou to férové peníze, na té druhé radost z odvedené práce a fungující tým, protože pak se mnohem lépe snáší stres v kuchyni i na place. Musíme zkrátka ocenit své zaměstnance a vytvářet pro ně podporující zázemí.
Kde jsi profesně vyrostl ty?
V zahraničí. Poměrně brzy jsem vycestoval do Austrálie, odkud jsem pokračoval na Nový Zéland, do Londýna a nakonec do Kanady. Pokaždé jsem si na základě průvodců vyhledal nejlépe hodnocené podniky a ty jsem pak obcházel s vytištěným životopisem – po kuchařích je sháňka všude na světě, a když nejsi blázen a něco málo umíš, není těžké dostat se do špičkových kuchyní.
Velký dojem na mě udělala restaurace The French Café v Aucklandu, která patřila mezi top podniky v zemi. Tamní šéfkuchař se vyučil u legendy Marca Pierra Whitea, měl anglickou školu a drsný přístup – makali jsme pět dní v týdnu osmnáct hodin denně a dobrovolně jsme tomu obětovali soukromý život. Něco podobného jsem zažil i v kuchyni novozélandského masterchefa Joshe Emetta. Musel jsem si prostě dokázat, že na to mám.
A povedlo se?
Práce v cizině mě donutila vystoupit z komfortní zóny, a to změnilo můj postoj ke kuchařině i k životu. Doporučil bych to všem. Člověk se tak otevře novým věcem a získá nadhled i sebevědomí. Na české gastro scéně je znát, že kuchaři začali cestovat – přenášejí na menu trendy, ale také si dovolí vyjádřit sebe sama. Přesto jsme tu pořád ještě trochu zabrždění a bojíme se experimentovat.
Zároveň mám pocit, že cestování pomáhá dospět. Když jsem byl mladší, honil jsem příležitosti, soutěžil jsem a domníval jsem se, že hvězda určuje, co znamená kvalitní gastronomie. Postupně jsem došel k poznání, že chci „jen“ vařit dobré jídlo, bez pinzety a zbytečného čančání. Přesně to se mi splnilo u Kalendů.
Jak se ti po letech vracelo do české gastronomie?
Celé se to událo rychleji, než jsem čekal. Kvůli pandemii mi v Kanadě neprodloužili vízum a návrat do Česka byl v tu chvíli jediným řešením. Gastronomie tehdy bojovala o přežití a já nevěděl kudy kam. Zavolal jsem proto Honzovi Všetečkovi. Hned začal vyprávět o chystaném projektu U Kalendů a mezi řečí mi navrhl, abych se zatím přidal do jeho týmu v Kantýně. Kývl jsem, ale byl to pro mě šok.
Českou kuchyni jsem předtím nikdy nevařil, většinu času jsem se pohyboval ve fine diningu a odvykl jsem i českému jídlu – ke svíčkové bych nesnědl víc než dva knedlíky. Musím ale přiznat, že jsem si v Kantýně psychicky odpočal a po dlouhé době jsem chodil domů s čistou hlavou.
Než se otevřela restaurace U Kalendů…
Tak nějak. Ke Kalendům jsem nastoupil rovnou jako sous-chef a rozjeli jsme to na plný plyn. Nastavili jsme si laťku a snažíme se ji neustále zvyšovat. Kuchyni neopustí žádný talíř, se kterým bychom nebyli maximálně spokojení, a do jídel vkládáme spoustu energie, i když se to na první pohled možná nezdá. Příkladem je smažené kuře Kyjev, které se přes noc brinuje v solném láku, potom se usuší, obalí ve strouhance z naší veky a osmaží.
Některé položky na lístku vyžadují i několikadenní přípravu. Servírovali jsme třeba kachnu, která se musí rozbourat, vykostit a naložit do druhého dne, přičemž prsa marinujeme zvlášť v suchém rubu – po dvanácti hodinách je opláchneme a sušíme další dva dny. Stehna se potom upravují v sous vide, prsa opékáme na pánvi. Kalendovy však charakterizuje i jednoduchý tatarák dochucený pouze citronovou šťávou a kůrou, solí a pepřem – podává se s topinkou s uzeným morkem a šalotkou.
Jak bys definoval styl vaření U Kalendů?
Vnímám ho jako moderní českou kuchyni, do které se promítají Honzovy a moje zkušenosti ze světa, ale také rodinné recepty od Všetečků. Obědové hotovky často vaříme „podle Maruš“, tedy podle Honzovy maminky. Na vymýšlení jídel se ale podílejí všichni kluci v týmu – výsledek bývá směsicí nápadů. Mě baví Asie, a tak jsme už pekli žebra po asijsku a občas použijeme fermentovanou omáčku garum.
Nejsem si jistý, jestli se kuchyně U Kalendů vůbec dá nějak vymezit, ale to ani není náš cíl. Mnohem důležitější je udržet si v partě kuchaře, kterým nechybí nadšení a cit pro vaření.
Je kuchařina hodně soutěživá?
To víš, že ano. Kuchaři mívají silné ego, které je žene za výkonem a podsouvá jim, že by měli být lepší než ostatní. V posledních letech se ale například mění status hvězdy a přibývá podniků, které dosahují vysoké úrovně i bez nálepky na dveřích. V každodenní realitě se úspěch hodnotí jinak – úspěšná je restaurace, která si na sebe vydělá.
Kuchař musí mít pro koho vařit, a proto mu nezáleží jenom na recenzi michelinského inspektora, ale především na kritice od běžných hostů. Jsem vážně moc rád, že si ke Kalendům zajdou mladí lidé, rodiny s dětmi i důchodci. Dokázali jsme otevřít dostupný podnik a já už konečně vím, jaké to je hostit štamgasty.
Takže odteď už jen hospoda u Náplavky, a žádný fine dining?
To netvrdím. Fine dining mě naučil přemýšlet o surovinách a zacházet s nimi tak, aby vynikl jejich potenciál a zůstalo z nich co nejméně odpadu. Tahle perspektiva se snadno aplikuje v jakémkoli jiném konceptu, což je vidět právě u Kalendů. V kuchyni se odehrávají kroky navíc, které jsme si zvykli dělat v michelinských restauracích, a díky tomu může být i návštěva v hospodě zážitkem.
Poznej řemeslo!
Líbil se vám článek?
Sledujte naše novinky. Každý druhý pátek vám je pošleme.