Jak jsme u vaření cideru dali zaměstnancům volnost a oni vyhořeli
Jak pečovat o vlastní tým, překonat zpočátku vlažné přijetí na trhu a jak bojovat proti průmyslovým gigantům, se nyní se 100 tisíci litry cideru ročně učí průběžně od založení společnosti v roce 2010. Ověřit si nabyté zkušenosti se chystají znovu během letošního jara, kdy chtějí pod novou značkou uvést hned tři neobvyklé příchutě nealkoholického piva (ALE, IPA, Stout), což na českém trhu taky zatím nikdo nedělá.
Každý zaměstnanec potřebuje péči
Dlouhou dobu jsme byli sami, dva až tři roky jsme neměli žádné zaměstnance a ani jsme nevěděli, co vlastně obnáší role zaměstnavatele. Vůbec jsme si neuvědomovali, že každý zaměstnanec potřebuje péči, protože my dva jsme si ji navzájem nedávali a byli jsme motivováni budováním vlastní firmy.
Neuměli jsme pozitivně hodnotit práci týmu, protože jak to tak bývá na začátku každého podnikání bez investora, nepřetržitě jsme naráželi na spoustu problémů a zádrhelů, které jsme museli neustále řešit. To samo o sobě vytváří velmi negativní prostředí.
Poté docházelo k situacím, kdy jsme měli v týmu super schopné a samostatné lidi, za které mluvily vynikající výsledky, a my jsme si říkali, že takoví pracovníci přeci nepotřebují naši každodenní péči a vysvětlování všech firemních procesů. Jenže přesně tyto osoby po roce přicházely s tím, že jsou vyhořelé, že nepřinášejí firmě žádný užitek a že končí.
Když vám tým mentálně vystoupí z firmy
Výše popisovaná situace se nám přihodila s kolegyní, která měla na starost provoz showroomu v Dejvicích. Přišla jako ohromně nadšený, namotivovaný člověk. Zaučila se a pak fungovala samostatně. My jsme se jí moc nevěnovali a v našich očích vše fungovalo skvěle. A to přesně jeden rok. Až po tak nesmyslně dlouhé době jsme se jí jen namátkou zeptali, jak to vlastně jde.
Zaskočila nás informací, že už z firmy dávno mentálně vystoupila, že je ubitá stereotypem a připadá si zbytečná. Ztratila zájem, začala prokrastinovat a topila se v pochybnostech. Jsem přesvědčen, že kdybych s ní víc spolupracoval, nenechával vše jen na jejích bedrech a víc jí pomáhal, celá situace by dopadla úplně jinak.
Chyby jsou výsledkem špatného nastavení
Od té doby se snažíme, aby všichni věděli o všech. Chceme, aby s námi zaměstnanci beze strachu mluvili o svých problémech a chybách. Protože nastanou-li nějaké, je to většinou z důvodu špatně nastaveného systému z naší strany.
Jak zařídit, aby byli zaměstnanci spokojení?
Jak je možné, že některé restaurace mají personál, který práce baví a je to na něm vidět, zatímco jiné podniky neustále bojují s nedostatkem správných lidí? Odpověď zní VEDENÍ. Proto je důležité zlepšit svoje „náčelnické schopnosti“. Zvýší se tak i zainteresovanost zaměstnanců do dění restaurace.
Společnost Gallup, která se zabývá výzkumy veřejného mínění, oslovila přes milion zaměstnanců a zjistila, že v případě odchodu ze zaměstnání je důvodem číslo 1 šéf a neefektivita jeho práce. Jinými slovy: nejčastější příčinou změny místa jsou manažeři, kteří nedělají dobře svoji práci.
Stejný výzkum přinesl i závěry týkající se loajality. Pokud zaměstnanci přináší práce radost, stále má příležitosti rozvíjet se a zaměstnavatel se k němu chová férově, pak nemá důvod odcházet.
A co z toho vyplývá? Schopnost, nebo naopak neschopnost vedení má největší vliv na fluktuaci ve firmě. A jak víme, nezdravá fluktuace působí na hosty negativně a zvyšuje náklady restaurace.
Je proto důležité, aby všichni šéfové uměli své podřízené správně vést. Začíná to poskytováním potřebných informací a končí nastavením systému interního povyšování. A co je nejdůležitější – zaměstnanci by měli být pravidelně školeni, aby svou práci mohli vykonávat co nejlépe a stali se v ní mistry. Aby se to podařilo, potřebují od začátku přesně vědět, co od nich očekáváte a jakého stupně mistrovství můžou dosáhnout.
Správný trénink, bez ohledu na náklady, tak zvyšuje angažovanost zaměstnanců, kteří vám budou naslouchat!
Navíc se každý týden všichni scházíme v kanceláři na krátké úderné porady, které slouží k budování vzájemného respektu. Porady nejsou jenom o tom, že my radíme našim lidem, ale také oni nám. Snažíme se, aby každý zaměstnanec věděl, co se chystá za aktivity nebo kde nás aktuálně tlačí pata. Zkrátka aby se cítil ve firmě přítomný a užitečný.
Výměna rolí přináší pozitivní efekt
V našem týmu potřebujeme samostatné a proaktivní jedince, ale povinností manažera je vykonávat supervizi a starat se i o duševní hygienu svých zaměstnanců. Občas je fajn vyměnit si role.
Nedávno se nám přihodilo, že onemocněl řidič, ostatní byli zcela vytížení a neměl kdo jet na závoz. Nezbylo nám tedy nic jiného než sednout za volant. A zjistili jsme, že bychom to měli dělat častěji.
Od té doby je to jedna z našich vizí do budoucna – vidět celý proces znovu na vlastní oči, potkat se s lidmi, se kterými jsme před pěti lety začínali obchodovat, ověřit si, jak funguje i tento článek byznysu.
Článek vyšel na serveru Forbes.cz
Líbil se vám článek?
Sledujte naše novinky. Každý druhý pátek vám je pošleme.