Každá objednávka se teď počítá
Pro většinu podniků je rozvozová aplikace první a nejjednodušší řešení, které se v této době nabízí. A jejich rozhodnutí dává smysl – ne každý podnik si může dovolit solidní e-shop a vlastní rozvoz nebo si na to troufne. Doručovací služby zajistí nejen rozvážení jídel, ale taky se postarají o propagaci, část marketingu a zákaznický servis, udrží stávající hosty a oslovují nové. Firmy navíc ovládají logistiku a zodpovídají za kurýry.
Platformy jako Wolt, Bolt nebo Dáme jídlo si říkají o provizi, která se pohybuje mezi 20 a 30 % z ceny jídla. To je celkem riskantní podmínka spolupráce v době, kdy se podniky snaží jakýmkoli způsobem udržet nad vodou a nezkrachovat. Mezi restauratéry, v médiích a na sociálních sítích se proto ozývá kritika a žádost o snížení těchto poplatků – aspoň po dobu uzavření podniků.
Minusy a plusy
Některé podniky tvrdí, že se celkové poplatky za spolupráci s rozvozovými firmami vyšplhají až na 40 %. Ve smlouvě se zároveň objevuje podmínka, že podniky nesmí navýšit cenu jídel o poplatek rozvozovým službám. Navíc téměř každá aplikace vyžaduje nákup speciálního tabletu, který (aspoň prozatím) nekoresponduje s rozšířenými pokladními systémy. Vstupní investice a ztráty na objednávkách jsou tak pro spoustu restaurací neúnosné.
Gastronomie by v současné situaci uvítala nižší provizi, v řadě podniků si však uvědomují, kolik práce za ně odvádějí zaběhnuté platformy a jejich kurýři. „Rozjeli jsme e-shop, ale doručujeme taky přes Wolt, Bolt a Dáme jídlo. Sice platíme vysokou provizi, ale víme za co – firmy nabízejí funkční aplikaci, která má dosah, spolehlivé kurýry a taky operátory, kteří za nás vyřizují zákaznickou podporu,“ říká generální manažer Myšáka Tomáš Hánek a dodává:
„Myslím si, že právě teď je důležité být vidět všude, oslovit co nejvíc lidí a dopřát maximální komfort hostům, kteří jsou zvyklí na různé aplikace. Rozvozové služby nám v tom pomáhají, přestože je pro nás bezesporu lepší, když si lidé objednají a vyzvednou jídlo přímo v cukrárně.“
Přímá objednávka
V posledních dnech kolují na sociálních sítích výzvy směrem k hostům, kteří často netuší, kolik peněz jejich oblíbené podniky zaplatí při objednávce přes doručovací službu.
„Je to stejný rozdíl, jako když si rezervujete pokoj na booking.com, nebo přímo v hotelu,“ tvrdí Jana Jelič, kreativní šéfkuchařka Ambiente. „Objednávání přes platformy není nic špatného a pro spoustu lidí je to jediná možnost, jak si koupit jídlo ze své oblíbené restaurace. Nemá smysl vyčítat rozvozovým společnostem marže – je to cena za službu a platy jejich zaměstnanců. Je ale dobré zdůraznit, že právě teď můžeme jako hosté obětovat kousek pohodlí ve prospěch svých oblíbených podniků a objednat si jídlo přímo u nich.“
Způsob, jak v nejbližší době efektivně podpořit gastronomii, šíří hashtag #objednejprimo, který chce veřejnost informovat o možnosti jednoduché pomoci.
„Tahle výzva má oslovit hosty, aby si teď v restauracích, bistrech a kavárnách objednávali napřímo, samozřejmě pokud jim to dovolí zdraví a čas,“ vysvětluje Jana Slabá, spoluautorka iniciativy, která dlouhodobě působí ve škole vaření Laboratorio a pořádá pravidelná setkání (šéf)kuchařů Chefs night. „Rozhodně to není kampaň proti doručovacím službám ani snaha odradit lidi, aby je využívali. Každá objednávka se počítá, ale připadalo nám důležité vysvětlit, kolik peněz hosté ušetří podnikům, když si jídlo koupí a vyzvednou na místě.“
Možnosti pro podniky
Ideálním řešením z pohledu provozů se zdá být kombinace přímých objednávek a spolupráce s rozvozovými a kurýrními službami, jako je například Liftago. Obzvlášť teď po vyhlášení lockdownu, který z bezpečnostních důvodů omezí pohyb hostů a jejich možnost vyzvedávat si jídlo osobně.
„Oproti jiným podnikům máme tu výhodu, že lidé dál chodí nakupovat do naší pekárny, takže nejsme odkázaní jenom na výdejní okénko nebo rozvoz,“ konstatuje David Marek, generální manažer Esky. „Jsme na Rohlík Bistru a máme e-shop, ale rozvážení je pro nás cizí disciplína, a proto spolupracujeme s Liftagem. Každá vyslaná ,zásilka´ stojí přibližně 160 korun a dopravu většinou dotujeme jako poděkování hostům za objednávku napřímo, ale je to bez provize a líbí se nám jejich profesionální servis a snadná komunikace.“
Podniky zlepšují vlastní e-shopy, ale také čím dál víc využívají služeb různých aplikací. Hlavním důvodem je logistika online objednávek. Zpravidla totiž přicházejí do mailu, na tablet nebo třeba do zpráv na Facebooku, a tak je pro podniky náročné odbavit je všechny včas a správně.
Přímé objednávky usnadňují různé aplikace jako například Nesnězeno, které bojuje proti plýtvání a umožňuje doprodávat jídla za sníženou cenu.
„Chtěli jsme najít řešení, kterým můžeme být i při pandemii užiteční. Nabídli jsme proto aplikaci k online prodeji bez zachraňovacích slev. Na jaře jsme provizi nechtěli, teď žádáme o 10 %, abychom zaplatili servery, platební bránu apod. Spousta podniků nám děkuje za férový a otevřený přístup,“ popisují Michaela Gregorová a Jakub Henni, zakladatelé projektu. Hosté si přes aplikaci vyberou jídlo, zaplatí a vyzvednou si ho „mezi dveřmi“.
Některé podniky oceňují systém OneMenu od společnosti Storyous, přes který si hosté objednávají jídlo s sebou. Stačí vyplnit aktuální menu a zadat způsob předání – osobní převzetí nebo doručení, pokud má restaurace vlastní rozvoz. Registrace a správa profilu na webu je zdarma a provize dělá 3 až 4 % z objednávky. Tu lze zaplatit předem kartou a propíše se automaticky do pokladního systému.
Další nástroj na podporu gastronomie vymysleli ve zlínském Creepy studiu – jejich bezplatná aplikace Sebou.cz zjednodušuje online objednávky a prodej. Způsob doručení i platby je uveden v přehledném objednávkovém formuláři a zůstává na rozhodnutí samotných podniků – buď upřednostní vyzvednutí u výdejního okénka, nebo zařídí vlastní rozvoz (to se zpravidla týká větších nákupů). Vzhledem ke snadné registraci, administrativě a aktualizaci využívá tento nástroj už přes 200 podniků, online platba kartou je v přípravě.
Bez provizí a poplatků funguje taky jednoduchý objednávkový systém Vyzvednisi.cz. Jeho prostřednictvím můžete lidem v nejbližším okolí nabídnout nejen jídlo, ale taky potraviny a doplňkový sortiment s sebou, a to hlavně k osobnímu odběru a bez nutnosti zakládat si web. Projekt zaplatí reklamu a propaguje podniky na svých sociálních sítích, už spustil mobilní aplikaci a připravuje možnost online plateb. Vyzvednisi.cz je dílem společnosti Dotykačka, jejich pokladní systém však není podmínkou využití aplikace.
Plánování a odbavení pravidelných online objednávek od stálých zákazníků, ale taky organizaci práce v provozu a vlastní rozvoz se snaží zjednodušit objednávkový systém Vezumenu.cz. Za využití aplikace zaplatí podniky 1 % z tržeb, jako minimální sazbu uvádí autoři 990 korun za měsíc.
Líbil se vám článek?
Sledujte naše novinky. Každý druhý pátek vám je pošleme.