facebook
instagram

Lidi, lidi, lidi aneb Jak si udržet silný tým

13. března 2022
Foto: Aneta Zimová Vrkotová
Lidi byli, jsou a budou! Otázka zní, kde je najít a jak z nich učinit šťastné zaměstnance, kteří doplní tým a potáhnou restauraci k úspěchu. Nejen o tom se mluvilo na únorové Chef’s night, kde si profíci z gastronomie vyměňují podobné zkušenosti i rozdílné názory. Co z toho vzešlo?

„Pořád se diskutuje o nedostatku zaměstnanců v gastronomii, ale jsou tu podniky, které o ně nemají nouzi. Zajímalo nás proto, co dělají jinak a čím by mohly inspirovat branži ke změně tím správným směrem,“ říká Jana Slabá, která už několik let organizuje Chef’s night – přednášky a workshopy pro lidi z gastronomie. Hosty únorového setkání byli Vojta Václavík z KRO a Pavel Fuchs za manGoweb a Goodlok – pohledy na téma Jak si udržet zaměstnance nakonec dostaly formu „desatera“. Tady ho máte!

1. Naslouchejte! Naslouchat znamená víc než jen poslouchat – vymezte si čas na pravidelné schůzky (aspoň jednou do měsíce!) nebo na krátké hovory se svými lidmi a vnímejte jejich potřeby a strasti, ať už je to rozbitá skříňka v šatně, nebo únava z rutiny. Darujte šanci každému nápadu, který stojí za to vyzkoušet v praxi.

2. Odpovídejte! Zaměstnanci potřebují vědět, že je opravdu slyšíte – a berete jejich slova vážně. Se zámkem na skříňce se dá něco provést výrazně rychleji než s počínajícím vyhořením, jakákoli situace si však zaslouží okamžitou reakci. I kdyby to zatím byl jen upřímný příslib, že se co nejdříve pustíte do řešení problému.

3. Komunikujte! Veďte dialog a hledejte v něm způsoby, jak splnit nároky stávajících (i nových!) kolegů. Komunikace a častá zpětná vazba vedou k individuálnímu přístupu – a ten zase ke spokojenosti zaměstnanců. P.S.: U piva, na teambuildingu a v bezpečí spřáteleného kolektivu se toho obvykle sdílí nejvíc.

4. Dovolte svým lidem být sami sebou! Umožněte jim růst, realizovat vlastní projekty a vzdělávat se v tom, co je láká poznávat do hloubky. Nechte je předvést, co umějí, a podporujte jejich talent. Pošlete je na kurz nebo na stáž do zahraničí (co takhle zaplatit letenku?) a pak jim dejte příležitost zorganizovat školení pro zbytek týmu.

Stůjte zaměstnancům nenápadně za zády a podporujte jejich cílevědomost, anebo je naopak nechte stát tam, kde jsou, pokud se tak cítí sebejistě – a volí raději čistou hlavu po práci, než aby šplhali po kariérním žebříčku. Jiní zase možná očekávají větší míru vedení, strukturu a jasná pravidla. Lídrovství je fuška!

5. Buďte flexibilní – a to nejen při plánování směn a úvazků! Nahlížejte na tým jako na celek, který se skládá z rozdílných osobností s různým potenciálem, a snažte se z toho vytěžit maximum. V KRO i v Goodloku nechávají zaměstnance rotovat na pozicích a kombinovat aktivity – barista se tak může pár dní v týdnu věnovat správě sociálních sítí, zatímco číšník se nakonec přesune třeba do kanceláře. Střídáním činností navíc předejdete vyčerpání a případně i ztrátě šikovného člověka, který začal v práci postrádat dynamiku.

6. Motivujte! A motivujte dlouhodobě. Připomínejte týmu (i sobě) hlavní linku konceptu a směr, kterým se má vyvíjet. Stanovujte si menší i větší, ale především jasné cíle – a společně je odškrtávejte ze seznamu. Někoho zajímá, kam přesně může postoupit za tři měsíce, někomu stačí naladit se na společné „proč“.

7. Budujte zázemí! Lidi v týmu cení pocit jistoty a fair play. Spravedlivé dělení spropitného a proplacená dovolená, výplata včas (!) a zálohy ze mzdy, ale také sleva na jídlo a pití z lístku, multisportka a kvalitní boty nebo poukaz na pedikúru (ano, čtete správně!) patří k benefitům, které upevňují vztah mezi zaměstnavatelem a zaměstnancem. A o to tu kráčí!

V KRO zavedli odpolední pauzu a zkrátili pracovní týden na tři a půl dne, v Goodloku respektují, že ne každému vyhovuje systém krátký-dlouhý, a píšou směny na míru. Jakýkoli bonus se počítá a spokojený tým leckdy přitáhne víc uchazečů než sofistikovaný nábor! Víte, jak to chodí – můj kamarád má kamaráda a jeho kamarád…

8. Chvalte! Projev uznání umí povzbudit víc než výplatní páska – tím spíš, když pochvala zazní v pravou chvíli a nejlépe před parťáky. Kritiku si nechte na zpětnou vazbu mezi čtyřma očima, anebo ji schovejte za kouzelné slůvko „my“ – kolektivní vina tolik nepotrápí ego a posílí vědomí toho, že činy jednotlivce ovlivňují celý tým.

Chef's night vzniklo v roce 2019 jako platforma, která sdružuje profesionály z gastronomie – kuchaře, číšníky, manažery, sommeliery i cukráře… a všechny, kdo se chtějí dozvědět něco nového a zlepšovat se v oboru. Členové skupiny se vzájemně obohacují a sdílejí zkušenosti prostřednictvím workshopů, prezentací a diskusí na nejrůznější témata – například Lokální gastronomie, Z nuly do vlastního, Poznej svého foodkritika nebo Jak se mít dobře v týmu.

Na konci roku 2020 proběhla v rámci Chef’s night kampaň na podporu zavřených restaurací Objednej přímo a následovaly dvě online konference – Jak překlopit gastro byznys do online podoby a Jak se mít dobře v týmu za časů korony. Založení skupiny má na svědomí Jana Slabá a Pavel Býček. Od roku 2020 se o přípravu témat stará společně s Janou i Blanka Datinská, která se stala důležitou součástí týmu.

9. Důvěřujte! Šéfy a zaměstnance by mělo pojit partnerství, které staví na důvěře. Předávejte svým lidem kompetence a možnost podílet se na vývoji i na změnách v konceptu. Dejte jim najevo, že tvoří součást restaurace. Jakmile se personál identifikuje s podnikem a jeho vizí, táhne za jeden provaz mnohem silněji! V KRO mají klíčoví zaměstnanci podíly ze zisku – o vlastní sen se usiluje jinak než o cizí.

10. Pamatujte na lidskost! Uvědomte si, že nezaměstnáváte pozici, ale člověka, který je živ nejen prací. Ptejte se svých lidí, jak se cítí teď a tady, a projevte zájem o jejich mimopracovní radosti i starosti. Nejen v Goodloku se dohlíží na to, aby si zaměstnanci brali volno – a nezapomínali žít svůj vlastní příběh.

+

Vzkaz na závěr: Přitahovat spolehlivé lidi a udržet si je může jedině šéf, který se v prvé řadě dobře stará o svůj stávající tým!

ambiLogo

Zapoj se!

Máš chuť naučit se řemeslo a posbírat zkušenosti v kuchyni nebo na place? Proklikni se na Zapoj se! Třeba najdeš práci ušitou na tvoji míru.

Líbil se vám článek?

Sledujte naše novinky. Každý druhý pátek vám je pošleme.

Dále servírujeme