Lidi, lidi, lidi aneb Jak si udržet silný tým
„Pořád se diskutuje o nedostatku zaměstnanců v gastronomii, ale jsou tu podniky, které o ně nemají nouzi. Zajímalo nás proto, co dělají jinak a čím by mohly inspirovat branži ke změně tím správným směrem,“ říká Jana Slabá, která už několik let organizuje Chef’s night – přednášky a workshopy pro lidi z gastronomie. Hosty únorového setkání byli Vojta Václavík z KRO a Pavel Fuchs za manGoweb a Goodlok – pohledy na téma Jak si udržet zaměstnance nakonec dostaly formu „desatera“. Tady ho máte!
1. Naslouchejte! Naslouchat znamená víc než jen poslouchat – vymezte si čas na pravidelné schůzky (aspoň jednou do měsíce!) nebo na krátké hovory se svými lidmi a vnímejte jejich potřeby a strasti, ať už je to rozbitá skříňka v šatně, nebo únava z rutiny. Darujte šanci každému nápadu, který stojí za to vyzkoušet v praxi.
2. Odpovídejte! Zaměstnanci potřebují vědět, že je opravdu slyšíte – a berete jejich slova vážně. Se zámkem na skříňce se dá něco provést výrazně rychleji než s počínajícím vyhořením, jakákoli situace si však zaslouží okamžitou reakci. I kdyby to zatím byl jen upřímný příslib, že se co nejdříve pustíte do řešení problému.
3. Komunikujte! Veďte dialog a hledejte v něm způsoby, jak splnit nároky stávajících (i nových!) kolegů. Komunikace a častá zpětná vazba vedou k individuálnímu přístupu – a ten zase ke spokojenosti zaměstnanců. P.S.: U piva, na teambuildingu a v bezpečí spřáteleného kolektivu se toho obvykle sdílí nejvíc.
4. Dovolte svým lidem být sami sebou! Umožněte jim růst, realizovat vlastní projekty a vzdělávat se v tom, co je láká poznávat do hloubky. Nechte je předvést, co umějí, a podporujte jejich talent. Pošlete je na kurz nebo na stáž do zahraničí (co takhle zaplatit letenku?) a pak jim dejte příležitost zorganizovat školení pro zbytek týmu.
Stůjte zaměstnancům nenápadně za zády a podporujte jejich cílevědomost, anebo je naopak nechte stát tam, kde jsou, pokud se tak cítí sebejistě – a volí raději čistou hlavu po práci, než aby šplhali po kariérním žebříčku. Jiní zase možná očekávají větší míru vedení, strukturu a jasná pravidla. Lídrovství je fuška!
5. Buďte flexibilní – a to nejen při plánování směn a úvazků! Nahlížejte na tým jako na celek, který se skládá z rozdílných osobností s různým potenciálem, a snažte se z toho vytěžit maximum. V KRO i v Goodloku nechávají zaměstnance rotovat na pozicích a kombinovat aktivity – barista se tak může pár dní v týdnu věnovat správě sociálních sítí, zatímco číšník se nakonec přesune třeba do kanceláře. Střídáním činností navíc předejdete vyčerpání a případně i ztrátě šikovného člověka, který začal v práci postrádat dynamiku.
6. Motivujte! A motivujte dlouhodobě. Připomínejte týmu (i sobě) hlavní linku konceptu a směr, kterým se má vyvíjet. Stanovujte si menší i větší, ale především jasné cíle – a společně je odškrtávejte ze seznamu. Někoho zajímá, kam přesně může postoupit za tři měsíce, někomu stačí naladit se na společné „proč“.
7. Budujte zázemí! Lidi v týmu cení pocit jistoty a fair play. Spravedlivé dělení spropitného a proplacená dovolená, výplata včas (!) a zálohy ze mzdy, ale také sleva na jídlo a pití z lístku, multisportka a kvalitní boty nebo poukaz na pedikúru (ano, čtete správně!) patří k benefitům, které upevňují vztah mezi zaměstnavatelem a zaměstnancem. A o to tu kráčí!
V KRO zavedli odpolední pauzu a zkrátili pracovní týden na tři a půl dne, v Goodloku respektují, že ne každému vyhovuje systém krátký-dlouhý, a píšou směny na míru. Jakýkoli bonus se počítá a spokojený tým leckdy přitáhne víc uchazečů než sofistikovaný nábor! Víte, jak to chodí – můj kamarád má kamaráda a jeho kamarád…
8. Chvalte! Projev uznání umí povzbudit víc než výplatní páska – tím spíš, když pochvala zazní v pravou chvíli a nejlépe před parťáky. Kritiku si nechte na zpětnou vazbu mezi čtyřma očima, anebo ji schovejte za kouzelné slůvko „my“ – kolektivní vina tolik nepotrápí ego a posílí vědomí toho, že činy jednotlivce ovlivňují celý tým.
Chef's night vzniklo v roce 2019 jako platforma, která sdružuje profesionály z gastronomie – kuchaře, číšníky, manažery, sommeliery i cukráře… a všechny, kdo se chtějí dozvědět něco nového a zlepšovat se v oboru. Členové skupiny se vzájemně obohacují a sdílejí zkušenosti prostřednictvím workshopů, prezentací a diskusí na nejrůznější témata – například Lokální gastronomie, Z nuly do vlastního, Poznej svého foodkritika nebo Jak se mít dobře v týmu.
Na konci roku 2020 proběhla v rámci Chef’s night kampaň na podporu zavřených restaurací Objednej přímo a následovaly dvě online konference – Jak překlopit gastro byznys do online podoby a Jak se mít dobře v týmu za časů korony. Založení skupiny má na svědomí Jana Slabá a Pavel Býček. Od roku 2020 se o přípravu témat stará společně s Janou i Blanka Datinská, která se stala důležitou součástí týmu.
9. Důvěřujte! Šéfy a zaměstnance by mělo pojit partnerství, které staví na důvěře. Předávejte svým lidem kompetence a možnost podílet se na vývoji i na změnách v konceptu. Dejte jim najevo, že tvoří součást restaurace. Jakmile se personál identifikuje s podnikem a jeho vizí, táhne za jeden provaz mnohem silněji! V KRO mají klíčoví zaměstnanci podíly ze zisku – o vlastní sen se usiluje jinak než o cizí.
10. Pamatujte na lidskost! Uvědomte si, že nezaměstnáváte pozici, ale člověka, který je živ nejen prací. Ptejte se svých lidí, jak se cítí teď a tady, a projevte zájem o jejich mimopracovní radosti i starosti. Nejen v Goodloku se dohlíží na to, aby si zaměstnanci brali volno – a nezapomínali žít svůj vlastní příběh.
+
Vzkaz na závěr: Přitahovat spolehlivé lidi a udržet si je může jedině šéf, který se v prvé řadě dobře stará o svůj stávající tým!
Zapoj se!
Líbil se vám článek?
Sledujte naše novinky. Každý druhý pátek vám je pošleme.