Neony z Berlína v Marii B
„Tvorba Anselma se dá snadno pochopit. Vyobrazuje totiž obyčejné věci, které potkáváme všude okolo, jen je přeskládává do svých vlastních bublin a světů,“ vysvětluje designér Michal Froněk ze Studia Olgoj Chorchoj, které se podílelo na interiéru podniku Marie B. Do autentického prostoru se zasadily obrazy konceptuálního umělce Anselma Reyleho, který pracuje se vzpomínkami na minulé časy.
„Anselmův styl se potkal s našimi představami o Marii B a krásně se propojil s prací Aleše Najbrta, ale souzníme i generačně. Líbí se nám, jakým způsobem zachovává omšelé věci – že je zasazuje do současného světa. Jeho přístup se navíc v mnohém prolíná s tím, co tvoříme my v pražském rozměru.“
Umění z ulice
Sousedská DSC Gallery před rokem a půl představila dílo Anselma Reyleho zcela poprvé místnímu publiku a jeho dílo exkluzivně zastupuje na českém trhu. Autor je známý svými multimediálními instalacemi, které zahrnují i sochy a neonová světla a vyzývají k „dialogu o roli modernismu v současnosti“. V Marii B bude několik obrazů ze zbytků látek a neonů coby další dotek autenticity v dosud nezrekonstruovaném domě U Zeleného stromu.
„Jeho díla se zakládají na využití nalezených předmětů, které ztratily svou původní funkci a dostávají novou vizuální podobu. Vynikají tak v kontextu dnešní konzumní společnosti, která je považuje za haraburdí. Celé to začalo neonovou reklamou, kterou Anselm vymontoval z cukrárny v NDR. Poměrně brzy se z něj stala hvězda světového významu,“ popisuje Michal cestu malíře, který se narodil v západoněmeckém Tübingenu, studoval ve Stuttgartu i Karlsruhe a profesně dozrával v Berlíně, kde žije a tvoří dodnes, v ateliéru na břehu Sprévy. V průběhu let se mu podařilo uvést do galerií materiály z každodenního života – a povýšit kýč na součást abstraktního umění.
Estetika a barevné závěsy
Anselm se inspiruje hlavně svým okolím – tematizuje socialistickou architekturu, která zasáhla velkou část poválečného Německa, ale využívá i předměty z bleších trhů nebo výloh. Zhmotňuje tak sílící globální kapitalismus a zvažuje pojem vkusu v uměleckém podání. Přestože tvrdí, že „má zájem balancovat na hranici nevkusu“, jeho díla vyzařují smysl pro estetiku a navzdory určité extravaganci dovedou elegantně splynout s interiérem. Typická je pro ně mimo jiné technika foliážové malby – abstraktní kombinace materiálů a barev uzavřená do plexiskla.
„Snažil jsem se Anselma nasměrovat, ale nenechal se. Přesto skvěle zareagoval na naše požadavky – chtěli jsme unikátní výstup, žádnou standardizovanou objednávku, a sami jsme si vybrali některé neonové nápisy,“ vypráví Michal. „Zároveň jsme autora požádali o ztlumení obrazů – proto jsou umístěny do tmavě šedých plexiskel. Nakonec pro nás našel i měňavé závěsy, které dodatečně potaguje. Hlavní pozornost na sebe ale stáhnou právě obrazy, které jsou ,naleštěné‘ a precizní tak jako kuchyně šéfkuchaře Jirky Šoury.“
Zdroj: Olgoj Chorchoj, GAGOSIAN, DSC Gallery
Líbil se vám článek?
Sledujte naše novinky. Každý druhý pátek vám je pošleme.