Podzim a Covid aneb Jaká opatření zasahují gastronomii
Na lockdown to zatím nevypadá, do restaurací se ale v posledních týdnech vrátila opatření, na které si gastronomie zvykala už na jaře. Pro některé podniky je náročné zorientovat se v nařízeních, ve výjimkách a v nepředvídatelných rozhodnutích vlády, a proto jsme ty dosavadní přeložili do srozumitelného přehledu o tom, co všechno je teď důležité respektovat a dodržet.
Otevírací doba
Vláda oznámila zákaz přítomnosti veřejnosti v provozovnách mezi 22:00 a 6:00 hod. Na provoz výdejních okýnek se zkrácení otevírací doby nevztahuje, ovšem hosté, kteří se rozhodnou konzumovat zakoupené jídlo nebo pití v bezprostředním okolí podniku, musí dodržet rozestup alespoň 2 metry od jiných osob, pokud nejde o členy společné domácnosti.
Roušky
Povinnost nošení roušek (nebo jiné ochrany dýchacích cest) platí ve vnitřních prostorách podniků pro všechny zaměstnance a hosty, a to po celou dobu jejich návštěvy. Nařízení uděluje výjimku zákazníkům, kteří právě konzumují nápoje nebo jídlo a sedí při tom u stolu.
Kapacita podniků
Počet hostů v restauracích musí odpovídat počtu židlí! Občerstvení a popíjení “na stojáka” a postávání u výčepu nebo na baru není technicky možné, protože během stání musí mít hosté nasazenou roušku. Podniky mají navíc povinnost písemně evidovat aktuální počet míst k sezení.
Bezpečná vzdálenost
Ve vnitřních i venkovních prostorách se musí udržovat vzdálenost minimálně 1,5 metru mezi sedícími hosty a 2 metry mezi lidmi, kteří se pohybují v prostoru restaurace, například při cestě na toaletu, ve frontě na zaplacení nebo vyzvednutí jídla a nápojů u kasy nebo výdejového okénka. Povinnost rozestupů se nevztahuje na hosty u společného stolu, kteří jsou obvykle rodinní příslušníci nebo známí.
Dezinfekce
Při vstupu do vnitřních i venkovních prostor restaurace musí být k dispozici dezinfekce rukou, spousta podniků ji navíc dál umisťuje i na toalety nebo přímo na stůl. Samozřejmostí zůstává dezinfikování stolů a židlí před usazením každé nové skupiny hostů a zvýšená hygiena personálu na place i v kuchyni. Zaměstnance, kteří si naměří tělesnou teplotu nad 37 °C nebo vykazují jiné příznaky onemocnění covidem-19, nesmí zaměstnavatel vpustit do provozovny.
Informovanost
Provozovatel zodpovídá za dodržování všech bezpečnostních opatření v podniku a měl by hosty vyzývat k jejich respektování - jak ústně, tak i formou informačních letáků, které doporučují mimo jiné i platbu kartou.
Plakáty s piktogramy od Studia Najbrt si můžete volně stáhnout přímo tady.
Hromadné akce
Povolené jsou venkovní akce do 50 stojících osob, nad 50 návštěvníků je organizátor povinen zajistit místa k sezení, přičemž nejvyšší možná kapacita je 1000 osob. Událostí ve vnitřních prostorách se může zúčastnit maximálně 10 stojících a 500 sedících hostů, kteří si však musí nasadit ochranu dýchacích cest.
Na území Prahy se povinnost roušky zavedla taky pro venkovní akce, při kterých se ve stejný čas potkává více než 100 osob. Běžného provozu restauračních zahrádek se tohle omezení nedotýká, podniky by ale měly zvážit plánování venkovních pop-upů.
Přesné znění bezpečnostních opatření si můžete pročíst zde:
Líbil se vám článek?
Sledujte naše novinky. Každý druhý pátek vám je pošleme.