Soutěž o budoucnost! Studenti hledali řešení, jak zlepšit spolupráci kuchařů a farmářů
Spolupráce gastronomie a zemědělství stojí na vzájemné důvěře a přímé komunikaci – a musí se podpořit dobrou logistikou. Právě tím se zabývali studenti v 5. ročníku soutěže Management Consulting Challenge, kterou organizuje EY-Parthenon, větev společnosti Ernst & Young zaměřená na strategické poradenství pro klienty z různých odvětví.
„Počet soutěžících je rok od roku vyšší, letos jsme dostali asi sto padesát přihlášek. Studenti vysokých škol, případně čerství absolventi tak mají příležitost vyzkoušet si v praxi strategický consulting, práci na reálném projektu, a zjistit, co všechno obnáší role konzultanta,“ říká Anna Mičková, konzultantka poradenské firmy EY-Parthenon. Každý ročník se věnuje jinému tématu, záleží na partnerovi. Tentokrát si vybrali síť Ambiente.
„Oslovujeme firmy, které mají s EY navázaný určitý vztah, ale také značky jako Ambiente. Zkrátka podniky a společnosti, o kterých si myslíme, že jsou pro studenty atraktivní. V minulosti to bylo například Liftago, Lasvit, Storyous nebo Loono,“ vypočítává Anna. „Důležité je, aby nám firma dodala případovou studii jako zadání pro soutěžící a mohla z výsledků benefitovat.“
Zadání a řešení
Nabídka ze strany EY přišla ve chvíli, kdy se v Ambiente znovu otevřelo téma propojení restaurací s farmáři. Soutěžní zadání tak vyplynulo samo – stačilo formulovat klíčové otázky a následně představit problematiku na zahajovacím večeru. Během něj studenti nahlédli do světa gastronomie a poznali překážky, které brání užší spolupráci kuchařů se zemědělci, ať už jde o chybějící databázi nabídky a poptávky, efektivní logistické řešení, nebo omezenou skladovací kapacitu restaurací.
„Prezentovali jsme vizi Ambiente, které chce zvyšovat kvalitu jídla na talíři, podporovat farmáře v regionu a skrze spolupráci vzdělávat o kvalitě zaměstnance i hosty. Zároveň jsme studentům poskytli reálná data a pojmenovali cíle, ke kterým by měli ve svém návrhu dojít, včetně rozpočtu,“ vysvětluje Jana Slabá, generální manažerka vzdělávacího centra UM, která zastupovala Ambiente společně s Blankou Datinskou z kreativního týmu šéfkuchařů.
„Chtěli jsme, aby studenti navrhli platformu a způsob komunikace mezi oběma stranami, aby vymysleli funkční logistiku, zkrátili dodavatelský řetězec a zvážili možná rizika. Museli při tom zohlednit ekonomickou i ekologickou udržitelnost spolupráce,“ upřesňuje Jana zadání, které hned spustilo diskusi a vlnu dotazů. Odpovědi dodaly soutěžícím nezbytné podklady pro úspěch.
Výběrové řízení
Po úvodním setkání měli studenti deset dní na to, aby ve dvou- až tříčlenných týmech vypracovali řešení. „Hodnotí se splnění soutěžního zadání, přínos pro klienta a struktura řešení. Musí být dobře pochopitelné a přehledné. Rozhodující je i kreativita a analytické podložení závěrů,“ popisuje Anna, která společně s kolegou a lidmi z Ambiente hodnotila celkem čtyřicet prací. Do finále postoupilo pět nejlepších týmů, které pak musely prezentovat a obhájit své nápady před porotou.
Volba vítěze nebyla snadná. Všichni finalisté investovali mnoho času do rešerší a přišli se spoustou podnětných myšlenek. Většina se snažila najít vhodnou platformu pro komunikaci a využít existující nástroje typu Freelo, Shopify nebo Shoptet. Někteří vytvořili webovou stránku, vytipovali sklady a zapojili do procesu kurýrní služby, jiní vsadili na Google Sheets, vlastní dodávky, plánovače tras a tým složený z manažera logistiky, kontrolora kvality nebo relationship managera, který pečuje o to nejkřehčí – o vztahy mezi kuchyní a polem.
„Nejvíc se mi líbilo řešení studentů, kteří v rámci výzkumu oslovili kolem čtyřiceti farmářů. Vyptávali se jich, jaké jsou aktuální překážky spolupráce s restauracemi a jaké nastavení by pro ně bylo optimální. Zároveň moc hezky promysleli operační tým Ambiente coby přímou spojku mezi provozy a farmami,“ sdílí Jana a vysvětluje, proč se porota přesto rozhodla pro jiného vítěze: „Nakonec jsme zvolili tým, který měl z praktického hlediska nejlépe vypracované řešení, a to funkční e-shop. Jejich návrh by se mohl rovnou aplikovat v praxi."
Pro budoucnost
Vítězové se rozdělili o částku 70 000 korun, poukázky na kurz v UMu a získali možnost stínování v EY-Parthenon nebo v Ambiente, které si jako partner smělo ponechat všechny soutěžní práce. Mohly by se hodit!
Spolupráci se zemědělci teď rozvíjejí jednotlivé podniky Ambiente, zatímco tým kreativních šéfkuchařů plánuje návštěvy dodavatelů a rozšiřuje seznam kontaktů pro restaurace. Ze šuplíku se přitom vytahuje dřívější zkušenost i projekty, které měly zlepšit zásobování sítě farmářskými surovinami a teď mohou posloužit jako startovní čára pro nový běh do cíle. Protože bez dobrých producentů není dobré gastronomie!
Líbil se vám článek?
Sledujte naše novinky. Každý druhý pátek vám je pošleme.