7 ideálních vlastností baristy
1. Komunikativnost
Naprostý základ! Nejde o to, vymluvit hostům díru do hlavy, ale dokázat je přirozeně zaujmout a příjemným způsobem jim předat (ne vnutit!) potřebné informace. Od baristů se očekává, že návštěvníkům podniku vysvětlí nejen podstatu výběrové kávy, ale také spoustu dalšího, ať už se to týká nápojů, nebo třeba doplňkového prodeje. Jasně, v některých podnicích to není na dlouhé povídání, ale jinde kromě přípravy kávy stíhají klidně i prodej chleba – tak jako v Esce.
2. Láska ke kávě
Kvůli té to přece děláte! I když se většina baristů ve své profesi nějak vyprofiluje – jednoho baví latte art, druhého kávové nápoje a třetího třeba fermentované limonády –, to nejdůležitější mají společné: vášeň pro kávu. Pijte ji, živě se o ni zajímejte a udržujte si přehled o novinkách a trendech.
3. Flexibilita
Nejen časová, i když ta je také žádoucí. Důležité je však i to, dokázat se přizpůsobit sezoně a pohrát si s nabídkou. Vymýšlejí se speciální limonády nebo kávové nápoje, které se v nápojovém lístku objeví klidně jen na chvíli. Také kávová scéna prochází prudkým vývojem a je třeba na něj pružně reagovat – dobrý barista si musí umět poradit například s novým kávovým zrnem a shodnout se na preferované chuti se všemi kolegy.
4. Ochota přijímat kritiku
Nikdo neskáče nadšením dva metry vysoko, když se na něj sesype kritika, a jsou i tací, kteří se hroutí i při drobné a taktně podané výtce. Jste na kritiku citliví? Zkuste změnit úhel pohledu a brát ji jednak jako informaci, jednak jako cennou zpětnou vazbu, která vás může posunout dál. Konstruktivní a věcná kritika je vzácná věc a člověk by si jí měl vážit (bezmyšlenkovité „hejty“ s nulovou informační hodnotou se nepočítají, ty rovnou pouštějte z hlavy). A ostatně – pochval a nadšených reakcí určitě sbíráte řádově víc!
5. Komplexní znalosti
V některých podnicích se baristé zdokonalují nejen v přípravě kávy, ale postupně začínají praktikovat i kávové sommelierství. Tak je to například v Esce, kde si baristé zkoušejí párování s jídlem. S tím se logicky spojuje hlubší znalost celého menu, chutí jednotlivých pokrmů a možných kombinací včetně těch neotřelých, ale o to zajímavějších.
6. Vycvičená paměť
Ať už jde o počítání vteřin při přípravě kávy, precizní kontrolu surovin do nápoje, nebo o rozdělané objednávky. Paměť v kondici vám výrazně usnadní práci v kuchyni, na place i za barem.
7. Chuť učit se
Zapálení baristé, byť ještě ve fázi „sbírám zkušenosti“, jsou pro šéfy restaurací a kaváren daleko atraktivnější než poněkud zlenivělí rutinéři. Že neumíte všechno perfektně a na první dobrou? Pokud je vaším hnací motorem potřeba učit se a vzdělávat, jste otevření všemu novému a chcete na sobě pracovat a zlepšovat se, máte v podstatě vyhráno. Teď už to chce jen vytrvat – „kávové chutě“, cit pro věc, ale i pouhá zručnost se díky přibývající praxi postupně vytříbí.
Naučíme tě nakreslit labuť!
Líbil se vám článek?
Sledujte naše novinky. Každý druhý pátek vám je pošleme.