Food trendy 2023
Každoroční předpověď „food trendů“ rozhodně nediktuje, co se bude od zítřka jíst, ale pouze načrtává budoucí tvary gastronomie a naznačuje směr, kterým se branže dlouhodobě vyvíjí. Na talířích se totiž zrcadlí příčiny i důsledky soudobých událostí – jako reakce na změny ve společnosti.
„Budoucnost na nás nečeká. Vzniká na základě našeho myšlení a jednání, které vychází z našich hodnot,“ říká Hanni Rützler, expertka na trendy ve stravování. Dnešní gastro scénu podle ní proměňují tzv. megatrendy – především neo ekologie a téma udržitelnosti, které se i letos otisknou do nabídky restaurací, stejně jako digitalizace, návrat ke kořenům a potřeba inovovat tradice.
Kvasinky a houby
Fermentace si udržuje vedení mezi technikami, které umožňují prohlubovat chutě jídel, zlepšovat výživnost surovin a vařit beze zbytku. Zatímco v profesionálních i domácích kuchyních zdomácňuje laktofermentace, garum a miso, za barem se zvětšuje prostor pro fermentované (probiotické) nápoje, které prospívají střevnímu mikrobiomu a recyklují „odpad“ – popularitu si získává kefír, jun i limonáda tepache, ale také míchání koktejlů s kombuchou, misem a jinými fermenty.
Gastronomie dál prozkoumává houbovou říši – v kuchyni i na baru. Potenciál hub odhalují projekty jako švédská Mycorena a německý Mushlabs, který využívá mycelium (podhoubí) k fermentaci a výrobě nejrůznějších produktů. Pozornost si zasluhují funkční houby reishi, lví hříva, chaga nebo cordyceps, které zlepšují koncentraci i trávení a přidávají se do nápojů, čokolád nebo granoly, často ve spojení s CBD, MCT olejem, ashwagandhou a dalšími adaptogeny.
Mix kuchyní a tradic
Na jedné straně se gastronomie výrazněji přiklání k regionálnosti a lokálnosti (locavorismu), na té druhé se však nebrání promíchávání různých kuchyní a tradic, ať už je řeč o surovinách, nebo technikách. Zapojování exotických přísad do klasických receptů se navíc čím dál častěji odehrává také v domácnostech – Fusion is the New Normal!
Kuchaře po celém světě stále inspiruje japonská, ale i korejská kuchyně – za zmínku stojí styl itameshi, který páruje Japonsko s Itálií. Globalizovaný jídelníček obohacují také imigrantské kuchyně, třeba západoafrická, ukrajinská nebo kavkazská. Poptávka po širších chuťových obzorech přináší rozmanitější nabídku koření a dochucovadel a motivuje restaurace k doplňkovému prodeji (esencí, omáček a olejů), který posouvá domácí vaření o laťku výš.
Když už maso, tak kvalitní
V diskusích o trendech zaznívá jasné stanovisko – maso ztrácí vedoucí pozici v naší stravovací kultuře. O to větší se klade důraz na jeho kvalitu, zvlášť ve vyšší gastronomii, která si uvědomuje, jak stěžejní roli sehrává způsob chovu a zabití zvířat, upřednostňuje pastevního chov a začíná vyhledávat regionální plemena vepřového, hovězího i drůbeže.
Prognózou tedy není veganizace společnosti, ale vědomější přístup ke konzumaci masa. Paralelně s tím ještě zesiluje boom rostlinných alternativ vyráběných z hub, luštěnin a obilovin, z ořechů, mořských řas nebo hmyzu. Pokračují i miliardové investice do umělého masa – od burgerů po steaky. Díky technologiím se navíc zkvalitňuje složení produktů, které mají šanci oslovit mainstream.
Víc luštěnin a zeleniny
Na menu restaurací se budou prosazovat bezmasé verze klasických receptů, které neurážejí tradici, a naopak se pozvolna stávají její součástí. Nejen špičková gastronomie však odpovídá na mnohem napínavější výzvu – znovu objevit využití luštěnin, zeleniny a obilovin a nabídnout hostům nekomplikovaná, zato geniální a přirozeně veganská jídla, která nemají zapotřebí imitovat masové položky.
Svět výběrové kávy řeší rostlinné alternativy mléka – do cappuccina se našlehává ovesný, ale i hrachový, nebo dokonce bramborový nápoj. Řemeslné pekárny přichází s veganským (croissantovým) pečivem. Zkoušeli jste?
Ještě méně alkoholu?
Letošní rok slibuje totéž co ten loňský – nízko- a nealkoholické nápoje procházejí inovací, která těší každého, kdo si chce připíjet (téměř) bez promile. Barmani a sommelieři si budou pochvalovat slušný výběr nealko destilátů a vín, plusové body posbírají nealko drinky se sodovkou (dirty soda), ale i řemeslné cidery a zázvorové pivo nebo moctaily s jablečným octem a octové limonády – kyselost slaví úspěch i mezi barmany!
New Glocal
Mladé slovní spojení předvídá změnu v globální produkci potravin, konkrétně zaostření na regionálnost, udržitelné hospodaření a nové obchodní modely. Nedávné krize ukázaly, jak zranitelný je celosvětový potravinový systém – odolnější by mohl být díky zkrácení dodavatelských řetězců a změněnému poměru lokálních a dovážených surovin.
Odborníci zdůrazňují regionální dostupnost a spolupráci supermarketů s místními zemědělci, čemuž pomáhá mimo jiné i nárůst startupů, které sdružují farmáře a malovýrobce a zjednodušují cestu surovin do obchodů i kuchyní.
Regenerativní jídlo
Gastronomie poznává regenerativní zemědělství, které usiluje o zlepšení stavu půdy a obnovu biodiverzity. Hnutí se zrodilo v USA, dnes se k němu připojují další a další zemědělci, neziskové organizace, ale i restauratéři a šéfkuchaři, kteří si uvědomují, že dobrá surovina vzejde jedině ze zdravé půdy.
Angažovanost gastronomie probouzí také nový pojem „regenivore“ – označení pro hosty, kteří si chtějí objednávat jídlo z udržitelně vypěstovaných zdrojů a stravovat se v podnicích, které myslí na planetu. A že jich přibývá! Řada restaurací se rozrůstá o zahrádku ve vnitrobloku, kompostéry nebo úly na střeše.
Zapomenuté zdroje
Rok 2023 uvádí na talíře umění skromnosti – a vrací uznání vnitřnostem i levnějším kusům masa. Jazyk, líčka, srdíčka, dršťky, rybí hlavy… se odvažují servírovat jak profesionální, tak domácí kuchaři. Česká gastro scéna oživuje i tradici původních obilovin a šneků, za hranicemi bodují mořské řasy jakožto výživná potravina, která se snadno pěstuje a přilepšuje životnímu prostředí – řasy patří mezi významné producenty kyslíku na Zemi. Uvidí se, co všechno předvedou v kuchyních!
Jídlo jako zážitek
Heslo pro letošní rok zní: Akce a interakce. Festivaly jídla a hudby, tematické pop-upy a spolupráce odlišných podniků, večeře spojená s přespáním v divočině nebo menu servírované v rámci výstavy obrazů lákají víc než dřív! Slibná budoucnost se připisuje pop-upům na farmách, kde hosté porozumějí surovině, sezoně i práci zemědělců a kuchařů.
Sociální média
Sociální sítě (chtě nechtě) ovlivňují, co vaříme a kde jíme – průzkumy dokazují, že mileniálové a generace Z hledají restaurace hlavně na Instagramu nebo TikToku, kde si udělají rozhodující představu o podniku, aniž by se zdržovali čtením recenzí. Právě TikTok poskytuje další prostor pro videa o vaření a vzdělávání. Šéfkuchaře Gordona Ramsayho sleduje okolo 32 milionů uživatelů – že by další nástroj k osvětě?
Ze světa:
Gastronomie se znovu snaží o rovnováhu mezi prací a osobním životem zaměstnanců. Některé podniky, jako je kodaňská JuJu Kristiana Baumanna, britský Ynyshir nebo Enigma v Barceloně, se proto rozhodly mít o víkendu zavřeno. Co vy na to?
Trend umírněného pití alkoholu zvedá úroveň nealkoholického párování – ve španělské restauraci Disfrutar odstraňují alkohol z prvotřídních vín vakuovou destilací, v kodaňské restauraci Alchemist rozlévají fermenty inspirované čínskou medicínou. Zmíněné koncepty a jejich zařazení mezi padesátku nejlepších podle některých ohlašují renesanci modernistické kuchyně.
Kuchaři se řídí nostalgií hostů a budou i nadále skládat menu z jídel, která na první kousnutí připomenou bezstarostné dětství. Přetrvávající trend se letos projeví hlavně v dezertech a koktejlech.
Vedle spontánní fermentace se rozvíjí i tzv. precizní fermentování, díky kterému je možné izolovat a kombinovat aromata, měnit texturu i barvu potravin nebo například získat kasein bez kravského mléka. Tomu se věnuje firma Formo, kde kultivují mléčné proteiny z kvasnic a vyrábějí rostlinné sýry.
Věda i gastronomie stále odkrývají schopnosti (různých druhů) plísně koji – při zpracování kávových zrn, ve výrobě čokolády a náhražek masa nebo v procesu zrání (křehčení) masa, ryb i zeleniny. V kuchyních se kromě koji másla nebo medu zabydlí dochucovadla z miso pasty, například miso s kimchi a karamel, sůl nebo sušené miso.
Trh bude muset vyslechnout zákazníky, kteří chtějí nakupovat jinak! Ve světě už se zakládají alternativy běžných supermarketů – v Berlíně funguje udržitelný Penny Grüner Weg, kde vám mimo jiné spočítají reálnou cenu potravin, která zahrnuje i sociální a ekologické dopady. Komunitní Berlin SuperCoop provozují členové, kteří jako spolumajitelé určují sortiment na základě sdílených hodnot a dobrovolničí v obchodě tři hodiny měsíčně, a Marks & Spencer v Británii testuje aplikaci, která pomůže zákazníkům co nejrychleji nakoupit to, pro co si skutečně přišli.
Na vlnu udržitelnosti naráží síla designu, který má nesporný vliv na naši kulturu stravování. Gastronomie se proto zabývá i obaly – mají být ekologické, praktické a současně natolik atraktivní, aby dodaly produktům na exkluzivitě a zlepšily zážitek z jídla s sebou.
Zdroj: Hanni Rützler: Food Report (Zukunftsinstitut.de), Fine Dining Lovers, NY Times
Líbil se vám článek?
Sledujte naše novinky. Každý druhý pátek vám je pošleme.