Jak sládek Lukáš Tomsa z pivovaru Dva kohouti vařil v Americe české pivo
Zapoj se!
Jak tě napadlo uvařit české pivo v Americe?
Loni jsme navštívili Craft Brewers Conference, viděli jsme, jak se tam české pivo prezentuje, a rozhodli jsme se vzít to za trochu jiný konec. Navázali jsme spolupráci s ministerstvy i firmami, které do USA dovážejí české suroviny a technologie, a společně jsme vymysleli, jak naše pivo v Americe prezentovat lépe. Tím to celé začalo.
Koho jsi pak oslovil a co jste společně uvařili?
Vařili jsme v Maine v pivovaru Sacred Profane Brewery a v Denveru v Cohesion Brewing Company. Oba pivovary české pivo standardně vaří. Se sládky se osobně znám, byli u nás a učili se tuzemské pivo vařit i čepovat. Jejich piva patří k nejlepším, co jsem v USA kdy pil. S Brienne ze Sacred Profane jsme se pustili do vaření klasického ležáku desítky z plzeňského sladu a Žateckého poloraného červeňáku, a do zastudena chmeleného 16° ležáku ze sladu z Maine a české aromatické odrůdy Kazbek. K tomu jsme s Ericem z Cohesion přidali dvanáctku z českého plzeňského sladu a chmelů Premiant a Žatecký poloraný červeňák – její chuť se bude podobat pivu Místní z pivovaru Dva kohouti.
Suroviny jste si tedy přivezli z Česka?
Piva jsme vařili z českých surovin, které jsou tam ale běžně dostupné, za pomoci tamních technologií. Nechtěli jsme uvařit pivo, načepovat ho lidem a pak jim říct, že si ho sami uvařit nemůžou, protože by museli pro suroviny do Česka. Vybrali jsme ty, které jsou ve Státech k dostání, byť jsou ceny samozřejmě vyšší, stejně jako když tady vaříme pivo z amerického chmele. V USA to ale není zas tak velký problém, protože pivo je tam obecně dražší než u nás. Jen chmel Agnus neměl americký distributor skladem, takže by se musel posílat přepravní společností. Tak jsme se domluvili s Honzou z Bohemia Hopu, což je jeden z našich partnerů, a přibalil jsem si do kufru pět kilo chmele.
Byla to plnohodnotná spolupráce, vše jsme vymýšleli společně a spolupracovali jsme na receptech i postupech. Našim americkým kolegům maximálně věřím a jsem si jistý, že až tam přijedeme, bude pro nás připravená perfektní várka českého piva.
Co přesně na Craft Brewers Conference chystáte?
Cílem celého výletu je prezentace a zviditelnění českého ležáku z našich surovin, ale také technologií a procesů používaných při vaření piva i čepování. K ruce budeme mít partu výčepních z Lokálů a Pultu. V rámci Hospitality Suite na konferenci představíme unikátnost českého piva, pivní kultury, sládkovství a výčepního řemesla. Kromě toho chystáme velkou akci, takzvaný pub takeover. Pivovar Tenaya Creek nám zapůjčí své prostory i zázemí a my tam budeme od odpoledne do noci čepovat ležáky, které jsme uvařili v Americe. V celém podniku vytvoříme atmosféru české hospody se skvělou párty.
Jak se na konferenci těšíš?
Rozhodně to bude velká výzva. Ale máme jasný cíl, za kterým si jdeme – zvýšit povědomí o unikátnosti českého piva, výčepního a sládkovského řemesla. Chceme lidem ukázat, že obě řemesla se doplňují a jedno bez druhého nemůže existovat. Významnou části je taky prezentace českých firem, které do USA dodávají suroviny a technologie. A pro mě osobně to znamená spoustu inspirace, možnost poznat nové lidi – a samozřejmě radost ze spolupráce.
Líbil se vám článek?
Sledujte naše novinky. Každý druhý pátek vám je pošleme.