facebook
instagram

Jaká pravidla platí v restauracích od začátku listopadu?

28. října 2021
Foto: Shutterstock
Respirátory, bezpečná vzdálenost a nově také kontrola bezinfekčnosti hostů při vstupu do podniků. Za jakých podmínek teď budou fungovat provozy restaurací, kaváren a barů?

První listopadový týden přinese do provozů mimořádná opatření, která mají omezit šíření onemocnění covid-19 a snížit riziko dalšího lockdownu. Restaurace tak znovu přenastavují bezpečnostní pravidla pro zaměstnance i hosty. Jak?

Kontroly v restauracích

Zásadní změna v dodržování bezpečnostních opatření nastává hned při příchodu – hosté se nejprve musí prokázat negativním testem nebo certifikátem o očkování či prodělání nemoci během posledního půlroku. Kontrolu je možné provést až po usazení hosta ke stolu.

U jednotlivých certifikátů se při tom dohlíží na jejich platnost – PCR test nesmí být starší než 72 hodin, antigen platí 24 hodin a doklad o prodělané nemoci je omezený na 180 dní. Hosty bez platného certifikátu nelze obsloužit uvnitř ani na zahrádce. Stejně tak mají restaurace právo nevpustit do podniku koholi, kdo vykazuje příznaky onemocnění.

Jako další možnost se nabízí samotest, který si host přinese s sebou a provede těsně před vstupem do restaurace – ideálně v ústraní, venku či na toaletě, přičemž negativní výsledek umožňuje pouze návštěvu dané provozovny. Prodej antigenních testů přímo v podnicích záleží na rozhodnutí gastronomů, mohou však hostům nabídnout službu navíc a usnadnit jim tak plnění vládních opatření.

Host s pozitivním samotestem musí okamžitě opustit restauraci, zatímco jeho doprovod může zůstat sedět. Potvrzuje to oficiální linka MZ 1221, podle které nejsou v takovém případě ohrožení žádní hosté ani personál – až do výsledku testování je totiž dodržen bezpečný rozestup a nakaženého nikdo neobslouží.

Žádné z uvedených nařízení se netýká dětí do 12 let a těch, kdo si vyzvedávají jídlo s sebou.

Kapacita a hygiena

Na většinu aktuálních opatření si podniky zvykaly už loni – počet hostů musí odpovídat počtu míst k sezení, u vstupu do vnitřních i vnějších prostor nesmí chybět dezinfekce rukou a standardem zůstává jak dezinfikování stolů a židlí před usazením nově příchozích, tak i průběžné čištění všech dotykových povrchů. Vedle zvýšené hygieny na place i v kuchyni dbají restaurace na pravidelné větrání a měly by zajistit cirkulaci čerstvého vzduchu v interiéru.

Bezpečné rozestupy

Mezi pravidla s vykřičníkem patří bezpečná vzdálenost! Personál musí zabránit shromažďování zákazníků i skupin hostů – neměli by se k sobě přiblížit na vzdálenost kratší než 1,5 metru, a to nejen při čekání ve frontě, u výdeje, pokladen nebo terminálu, ale i během celého pobytu ve venkovní i vnitřní části restaurace. Podniky musí rozestavět mobiliář tak, aby zajistily nařízený odstup mezi hosty sedícími u různých stolů – ne mezi stoly jako takovými.

Rozestup 1,5 metru se logicky netýká hostů u jednoho stolu. K tomu se však může posadit maximálně šest lidí – s výjimkou většího počtu hostů, kteří sdílí společnou domácnost. U stolu s deseti a více místy může personál obsloužit více osob, ale musí zaručit rozestup 1,5 metru mezi šestičlennými skupinami hostů.

Kdy odložit respirátor?

K bezpečnostním pravidlům se vrací povinné nošení ochranné masky ve vnitřních prostorách podniků. Respirátor či nanoroušku si musí nasadit personál i hosté! Ti si je na rozdíl od zaměstnanců restaurace mohou odložit, ovšem jen po dobu konzumace jídla a pití u stolu – při návštěvě toalety a pohybu ve vnitřních prostorách zůstává maska nutností.

Pravidla pro personál

Všichni zaměstnanci restaurací musí mít po celý čas na place i v kuchyni nasazený respirátor a přizpůsobit provoz vládním nařízením, žádný z nich se však nemusí testovat ani očkovat. Pokud se u někoho z týmu zaznamená teplota nad 37 °C nebo jiné příznaky, které mohou signalizovat onemocnění covidem-19, zakáže mu zaměstnavatel přístup do provozovny.

Zodpovědnost a komunikace

Restaurace si od hostů musí vyžádat předložení certifikátu, nezodpovídají však za jeho pravost. Mluví se také o možnosti vytvořit si seznam stálých hostů, kteří se jednou prokážou a pak už nemusí ukazovat certifikát při každé návštěvě. Přesto podnikům hrozí pokuta od hygieny nebo policie v případě, že hosta obslouží, aniž by personál zkontroloval potvrzení o bezinfekčnosti. Pokutováni budou i návštěvníci bez certifikátu, případně se zfalšovaným dokladem – sankce se pohybuje od několika tisíců až po tří miliony korun (zdroj: Lidovky.cz).

Tak jako v předchozích vlnách, i nyní by měly podniky vyzývat hosty k respektování uvedených nařízení – jak ústně, tak i formou informačních plakátů nebo cedulí, a to ideálně hned při vstupu do podniku, u výdeje a na toaletách, ale taky na sociálních sítích. Právě komunikace je klíčem k vzájemnému pochopení, k toleranci a soudržnosti, která je zvlášť důležitá právě v krizových chvílích.

Zdroj: Vláda ČR, Covid Portál, oficiální infolinka MZ ČR 1221

ambiLogo

Líbil se vám článek?

Sledujte naše novinky. Každý druhý pátek vám je pošleme.

Dále servírujeme