Jakub Matuška alias Masker vytvořil ilustraci kapra. Stává se letošním symbolem Ambiente

27. září 2023
Foto: Jakub Zeman
Na světě je letošní ilustrace kapra pro Ambiente – a tentokrát není jen vánoční! Pochází z ateliéru malíře Jakuba Matušky alias Maskera, který v zadání našel vzpomínku na dětství i spojitost se zakladatelem Ambiente Tomášem Karpíškem.

Už na jaře začal v Ambiente vznikat nápad doplnit logo značky – dvanácticípou hvězdu – něčím, co má spojitost s gastronomií a mohlo by Ambiente sloužit po celý rok. A pak Tomáše Karpíška napadlo, že by to mohl být kapr – typicky česká ryba, a navíc zdravé jídlo. „Chceme komunikovat nejen naše logo – červenou hvězdu s áčkem –, ale posunout vizuální vnímání značky trochu dál od brand manuálu a blíž ke gastronomii a jídlu. Děláme přece jídlu dobré jméno,“ načrtává Tomáš svou myšlenku.

Svatava Dvořáčková, brand manažerka Ambiente, upřesňuje: „Kapr je vnímán jako vánoční téma, my se ale chceme od tohoto vnímání odklonit. Plánujeme každé jaro oslovit jiného českého umělce, aby pro nás vytvořil obrázek kapra na další rok.“

Kapr pro nadcházející rok pochází z ateliéru Jakuba Matušky alias Maskera, jehož díla visí například v Brasileiru ve Slovanském domě nebo u Dvou kohoutů. Svou tvorbu řadí ke stylu post-analog a maluje především pomocí airbrushe, čímž na díle zanechává stopy z počátku celého procesu. Jeho rukopis se propsal i do malby hejna kaprů.

„Zůstal ve mně imprint z dětství, kdy jsem trávil léto u babičky na chatě u potoka. Koupali jsme se a na hladině se slunila hejna kaprů. Do dvanácti let jsem chodil chytat ryby a vím, že Tomáš Karpíšek také rád rybaří,“ vypráví Masker o tom, co se mu při prvních návrzích honilo hlavou.

Stejně jako kapr znamená pro tým Ambiente víc než jen vánoční chod, i Jakub se rozhodl pojmout svou kresbu netradičně. „Nechtěl jsem mířit na zabijačkovou atmosféru Vánoc, ale spíš na akt rybaření. Na malbě tak vidíme průhled na hejno kaprů s energickými, až nasupenými výrazy. Z rybaření totiž vím, že kapr klade odpor,“ provádí nás Jakub svou ilustrací.

View post on Instagram
 

„Kapr se tak stává symbolickým prvkem pro značku Ambiente. Nemá to být maskot, ale spíš vizuální symbol, který budeme používat tam, kde nám to bude dávat smysl,“ doplňuje brand manažerka Svatava.

A Tomáš Karpíšek k tomu dodává: „Loňský obrázek pro nás vytvořil český výtvarník Michal Cihlář. Díla jednotlivých umělců archivujeme a věříme, že tak časem vznikne zajímavá a hodnotná sbírka současného umění.

Líbil se vám článek?

Sledujte naše novinky. Každý druhý pátek vám je pošleme.