facebook
instagram

Jakub Pollág: Lustr ve Vin de Marie odkazuje na jídlo a Nobelovu cenu

14. srpna 2023
Foto: Jakub Zeman
Kdo už stihl zavítat do nové Vin de Marie v Dlouhé ulici, nemohl si nevšimnout výrazných lustrů, které skromnému prostoru dominují. Světla, která propojují kuchařský, umělecký a vědecký svět, vymyslel designér Jakub Pollág ze studia zeitgeist.limited. Proč připomínají molekulu proteinu a jak celý nápad vznikl?

Jakub Pollág

Vystudoval Royal College of Art v Londýně a pražskou UMPRUM. Později pracoval pro britskou designovou značku Buster+Punch, spoluzaložil studio deFORM, dva roky s kolegou Václavem Mlynářem vedl jakožto kreativní ředitel sklárnu Bomma. V mezičase navrhoval pro firmy Nike, Heineken, Pilsner Urquell, Lasvit, Hem, Nachtmann nebo Master and Master. Dnes se plně věnuje své firmě zeitgeist.limited, která se zaměřuje na design, engineering, produkci a výrobu náročných kousků do interiéru.

Na deci, pro lahev i degustaci

Pro fanoušky naturálních vín s duší i tělem je otevřena vinotéka Vin de Marie. Dveře jsou v Dlouhé 37 otevřené od pondělí do pátku od 10 do 18 hodin. Přijďte si vybrat, nebo nechat poradit. Máte to do Dlouhé daleko?
Vybírejte z e-shopu.

Jakube, jak se zrodila spolupráce s Marií B?

K projektu nás přizvali architekti ze studia Olgoj Chorchoj, kteří navrhovali celý interiér. Naše společnost zeitgeist.limited figurovala jako dodavatel a výrobce všech interiérových prvků na míru, tedy vlastně celého interiéru s výjimkou čistě gastronomických záležitostí.

Proč právě protein?

S konceptem přišel Michal Froněk ze studia Olgoj Chorchoj – chtěl světlo, které bude odkazovat k jídlu, ale ne úplně přímočaře. Inspirovala ho vizualizace proteinu z roku 2017, za kterou Jacques Dubochet dostal Nobelovou cenu. Tento vizuál nám byl předlohou a naším úkolem bylo převést ho do skla.

View post on Instagram
 

Jak dlouho jste na designu pracoval?

Asi dva a půl měsíce. Na to, o jak komplexní svítidlo jde, to šlo dost rychle. Prvním krokem bylo vymyslet design, který by připomínal protein, a otestovat barvy, jelikož protein má specifické fialové zbarvení. Horní část, tedy stínítko, je foukaná do sádrové formy, kterou jsme museli také navrhnout a vymodelovat – během procesu se forma působením roztaveného skla rozbije.

Jaký materiál jste použil?

Svítidlo se skládá ze tří základních částí – kromě stínidla obsahuje lustr také montura se žárovkami a zavěšené skleněné komponenty, které mají připomínat ověsy (pozn. red.: typický kapkovité ozdoby skleněných lustrů). To všechno dohromady váží zhruba dvacet kilogramů.

Kde hledáte inspiraci?

Specializuju se na výrobu a technickou stránku věci, takže inspiraci nacházím hlavně v průmyslu a strojírenství, čerpám ji ale i z přírody a hudby.

ambiLogo

Líbil se vám článek?

Sledujte naše novinky. Každý druhý pátek vám je pošleme.

Dále servírujeme