facebook
instagram

Mýdlo zabydlené v nejlepších restauracích

16. září 2018
Foto: Lenka Požárová
Je jedno, jestli restaurace sídlí v New Yorku, Hong Kongu či Londýně. Pokud je vyhlášená, s velkou pravděpodobností najdete na toaletách mýdlo Aēsop. Jak si australská značka s „lékárenským“ designem podmanila světovou gastro scénu?

Té značky jsem si všimla před lety v Curychu. Milovník designu nemůže jejich prodejnu jen tak přejít – přehlídka produktů po stěnách totiž připomíná spíš uměleckou galerii. Flaštičky s jantarovou barvou a minimalistickými černo-krémovými etiketami vyskládané na policích evokují lékárenský arzenál a svou estetikou mají až uklidňující efekt. Až v Londýně jsem si však všimla jisté zvláštnosti. Většina vyhlášených restaurací má na toaletách mycí a hydratační emulze Aēsop. Zajímalo mě proč, když má tato metropole vlastní slavné pěsticí značky?

Vůně, která nevadí
Aēsop nabízí dvě varianty tekutého mýdla. V jedné je mandarinka s rozmarýnem, v druhé bergamot s pomerančem a jemně mletou pemzou. Často se vedle tekutého mýdla objevuje i hydratační balzám se stejnou vůní a z vlastní zkušenosti můžu potvrdit, že je opravdu radost tyto produkty používat. Ruce nejsou ani při opakovaném mytí vysušené a jsou cítit netuctovou unisexovou vůní, takže máte potřebu přikládat si je k nosu znovu a znovu. Dřevitě-rostlinná vůně je přitom nevtíravá a nevadí ani stolujícím hostům, ani kuchařům a číšníkům. Je tedy přijatelná i v prostředí, které je extrémně citlivé na mísení jakýchkoli parfémů s vůněmi jídla. Značku Aēsop jsem vystopovala ve věhlasných londýnských restauracích, jako je Ottolenghi, Lyle’s, St. John nebo Spring. Že to není jen místní úchylka, nýbrž celosvětový trend, mi potvrdily pracovnice v londýnských prodejnách Aēsopu.

Mnoho restaurací (i hotelů), které se snaží zákazníkům poskytnout unikátní či luxusní zážitek, vsadilo právě na produkty téhle značky. Tím, že je umístí na toaletách, vysílají zprávu: záleží nám na vaší spokojenosti, chceme vám dát jen to nejlepší. K tomu jsou výrobky Aēsop jak dělané, i když (nebo právě protože?) mají vysoké ceny. Pro představu – lahvička s dávkovačem o objemu 500 mililitrů stojí v přepočtu zhruba osm set korun. Což vede k tomu, že mýdlo z toalet občas zmizí (když se do něj zákazník zamiluje a nemá na něj), nebo že samotná restaurace naplní prázdný dispenzor levnější náhražkou.

Chcete od nás zboží? Uvidíme.
Aēsop je znám svým legendárním marketingovým (ne)přístupem. K propagaci nepoužívají tradiční reklamu ani lákavé slevy. Až by se chtělo říct, že jdou proti všem prodejním zvyklostem v této branži. K tomu, aby se o značce vědělo, využívají minimalistický design svých produktů i prodejen. Koupě jejich přípravků se stává zážitkem, o kterém se samozřejmě mluví.

Aēsop je také jednou z mála značek, která si pečlivě vybírá, komu bude produkty dodávat. Zájemce o distribuci či prodej jejich výrobků musí nejprve projít sítem. Nejdřív ze všeho je třeba vyplnit dotazník na webu a odpovědět na otázky typu: jaký obchod provozujete, kdo jsou vaši zákazníci a jaká je jejich obrátka, kdy jste se s produkty Aēsop setkali poprvé nebo proč byste je rádi prodávali. Že značka odmítá velké množství zájemců, mi potvrzuje i manažerka jedné z londýnských poboček.

Wasabi v zubní pastě
Aēsop založil roku 1987 v australském Melbourne Dennis Paphitis, kadeřník s vášní pro literaturu i filosofii, který začal přidávat esenciální oleje do vlasových přípravků nepříjemně čpících amoniakem. Dnes je po světě na dvě stě vlajkových prodejen a zatím vyčkáváme, kdy se objeví první i v Praze. Výrobky této značky se u nás dají očichat a koupit v parfumerii Ingredients.

V unikátních obchodech, v nichž jsou produkty až s chorobnou pečlivostí vyskládány do stejného úhlu, však nenajdete jen péči o ruce, i když to jsou dost možná první přípravky, se kterými se zákazník setká. Za třicetiletou existenci toho má Aēso v nabídce opravdu hodně: péči o pleť, pokožku těla, vlasy i vůně. Oblíbené je antioxidační sérum s olejem z petrželových semínek (Parsley Anti-oxidant Seed Serum) či kapky Post-Poo Drops (doslovný překlad zní: kapky po kakání), které zajistí, že se z vaší záchodové mísy bude linout mandarinková svěžest. Na trhu se objevila i zubní pasta s kombinací anýzu, wasabi a kardamomového oleje.

ambiLogo

Líbil se vám článek?

Sledujte naše novinky. Každý druhý pátek vám je pošleme.

Dále servírujeme