Kapr doplaval na talíř. Limitovaná edice porcelánu spojuje ilustraci Maskera a design Michala Froňka

Ikonický talíř s průměrem 40 centimetrů kombinuje Maskerovu ilustraci s Froňkovým designem. Masker vytvořil první motiv – hejno kaprů – už v roce 2023. Inspiroval se samotným aktem rybaření. Na malbě je průhled na hejno kaprů s energickými, až nasupenými výrazy, říká autor o díle.
Motiv pro rok 2024 je ve stejném provedení i barevnosti, ale má jinou kompozici. „Je tam pouze jeden kapr, kterému jsem zatočil ploutev. I díky tomu krásně sedí na kruhovitý talíř,“ pochvaluje si Masker. Jeho motiv se na porcelán „podívá“ poprvé.
Při malbě kapra pracoval s akrylovými barvami – linky a tečky dělal štětcem, u větších ploch pak použil techniku airbrush. Spojení Maskera s Ambiente trvá už od roku 2011. „S Tomášem Karpíškem je skvělá spolupráce, pokaždé má představu o tom, co a jak chce. Zároveň umělci, kterého si vybere, důvěřuje a nemá moc tendence mu do toho mluvit,“ říká Masker s tím, že další spolupráci se rozhodně bránit nebude.
Jakmile byla malba hotová, začal Michal Froněk ze studia Olgoj Chorchoj pracovat na návrhu talíře. „Vnímám to jako službu výtvarnému dílu, a tak jsem se snažil vymyslet, jak ho co nejlépe přenést na porcelán. Kapr má být v centru pozornosti, proto jsem zvolil co nejjednodušší a nejméně rušivé řešení, tedy jednoduchý bílý talíř,“ konstatuje Froněk. A dodává, že hleděl i na to, aby barevnost co nejvěrněji odpovídala originální malbě.
Nicméně nejde o běžný jídelní talíř, ale o dekorační předmět, který nese motiv kapra. „Na obyčejném talíři by kresba nepůsobila výjimečně. Chtěl jsem mu vrátit dekorační funkci, jakou měly talíře dříve – například v Holandsku, kde se v 17. století stěny zdobily talíři s modrobílými motivy. Dnes už se talíř jako dekorace tolik nevnímá, a právě proto jsem mu chtěl dodat určitou monumentalitu, aby v interiéru skutečně vynikl,“ objasňuje Froněk, proč zvolil neobvyklý rozměr.
Výroba byla precizní proces, na kterém se velkou měrou podílel Matěj Polách. Ten se při realizaci musel vypořádat s řadou technologických výzev. „Karlovarský porcelán nefungoval tak, jak jsme předpokládali. Nakonec jsem proto zvolil francouzský, na který jsem zvyklý, a od té chvíle šlo všechno jako po másle,“ popisuje. Na sádrové formě pro talíř začal pracovat v srpnu 2024.
Forma hraje klíčovou roli – nalévá se do ní tekutá porcelánová hmota (tzv. licí břečka), přičemž sádra absorbuje vodu a umožňuje vytvoření požadovaného tvaru a síly střepu. Po zaschnutí se talíř vyjme, opracuje, nechá se důkladně proschnout a pak už putuje do pece na výpal.
Ilustraci Maskerova kapra přenášel Polách na talíř speciální metodou, kterou přirovnává k dočasnému tetování. „Vystřihl jsem motiv, namočil ho, přenesl na talíř a vyhladil bublinky. Při výpalu přenášecí fólie vyhoří a na porcelánu zůstane jen čistý motiv kapra,“ vysvětluje postup.
Exkluzivní edice
Limitovaná edice zahrnuje pouze 13 kusů. „Každý talíř je originál. Výroba takového kousku je náročná a zabere hodně času, proto je počet limitovaný,“ říká Polách. Kromě výjimečného designu a umělecké hodnoty je každý kus výsledkem precizní ruční práce, která vyžaduje několik fází kontroly kvality.
Talíře jsou sběratelským kouskem, ale při správné péči mohou sloužit i k servírování. „Doporučuju ruční mytí a šetrné zacházení, aby si talíř zachoval původní vzhled,“ dodává Polách.
Spolupráce Michala Froňka a Matěje Polácha přivedla na svět jedinečný porcelánový objekt, který propojuje špičkový design a tradiční řemeslnou výrobu. Talíř si můžete zakoupit v klubu Ambiente v Burzovním paláci.
Jak se talíře vyráběly?
Michal Froněk
Renomovaný designér a pedagog, spoluzakladatel designérského studia Olgoj Chorchoj. S Ambiente spolupracuje dlouhodobě, podílel se například na interiéru restaurací Marie B, La Degustation Bohême Bourgeoise či Pultu a také na vzhledu nového výčepu v Lokálech.
Matěj Polách
Absolvent Ateliéru keramiky a porcelánu na UMPRUM a mistr v tamní keramické dílně. Po škole čtyři roky působil v karlovarské porcelánce G. Benedikt jako designér a konstruktér, poté se vrátil do Prahy, kde vyučuje a věnuje se vlastním projektům. Nejraději se nechává inspirovat vztahy mezi objekty, které spolu vytvářejí harmonické celky.
Jakub Matuška aka Masker
Výtvarník a streetartový umělec, jehož díla můžete vidět například v Brasileiru ve Slovanském domě nebo u Dvou kohoutů. Svou tvorbu řadí ke stylu post-analog a maluje především pomocí airbrushe, čímž v díle zanechává stopy z počátku celého procesu. Pro jeho tvorbu jsou typické figurální výjevy, v nichž objekty současně zažívají dva různé, často protichůdné stavy. Pro Ambiente v posledních dvou letech vytvořil ilustrace kapra.
Líbil se vám článek?
Sledujte naše novinky. Každý druhý pátek vám je pošleme.