facebook
instagram

Kapr doplaval na talíř. Limitovaná edice porcelánu spojuje ilustraci Maskera a design Michala Froňka

10. dubna 2025
Foto: Vojtěch Tesárek
Dárkové karty Ambiente zdobí ilustrace od vybraných umělců. V roce 2023 se na nich objevil kapr od Jakuba Matušky aka Maskera – a doplaval až na limitovanou edici porcelánových talířů. Ty navrhl Michal Froněk ze studia Olgoj Chorchoj a realizoval Matěj Polách, mistr keramické dílny UMPRUM.

Exkluzivní edice

Kapr od Jakuba Matušky aka Maskera doplaval z dárkových karet až na limitovanou edici třinácti porcelánových talířů.

Ty navrhl Michal Froněk ze studia Olgoj Chorchoj a realizoval Matěj Polách, mistr keramické dílny UMPRUM.

Talíř si můžete zakoupit v klubu Ambiente v Burzovním paláci.
klub Ambiente

Ikonický talíř s průměrem 40 centimetrů kombinuje Maskerovu ilustraci s Froňkovým designem. Masker vytvořil první motiv – hejno kaprů – už v roce 2023. Inspiroval se samotným aktem rybaření. Na malbě je průhled na hejno kaprů s energickými, až nasupenými výrazy, říká autor o díle. 

Motiv pro rok 2024 je ve stejném provedení i barevnosti, ale má jinou kompozici. „Je tam pouze jeden kapr, kterému jsem zatočil ploutev. I díky tomu krásně sedí na kruhovitý talíř,“ pochvaluje si Masker. Jeho motiv se na porcelán „podívá“ poprvé

Při malbě kapra pracoval s akrylovými barvami – linky a tečky dělal štětcem, u větších ploch pak použil techniku airbrush. Spojení Maskera s Ambiente trvá už od roku 2011. „S Tomášem Karpíškem je skvělá spolupráce, pokaždé má představu o tom, co a jak chce. Zároveň umělci, kterého si vybere, důvěřuje a nemá moc tendence mu do toho mluvit,“ říká Masker s tím, že další spolupráci se rozhodně bránit nebude. 

Jakmile byla malba hotová, začal Michal Froněk ze studia Olgoj Chorchoj pracovat na návrhu talíře. „Vnímám to jako službu výtvarnému dílu, a tak jsem se snažil vymyslet, jak ho co nejlépe přenést na porcelán. Kapr má být v centru pozornosti, proto jsem zvolil co nejjednodušší a nejméně rušivé řešení, tedy jednoduchý bílý talíř,“ konstatuje Froněk. A dodává, že hleděl i na to, aby barevnost co nejvěrněji odpovídala originální malbě.

Nicméně nejde o běžný jídelní talíř, ale o dekorační předmět, který nese motiv kapra. „Na obyčejném talíři by kresba nepůsobila výjimečně. Chtěl jsem mu vrátit dekorační funkci, jakou měly talíře dříve – například v Holandsku, kde se v 17. století stěny zdobily talíři s modrobílými motivy. Dnes už se talíř jako dekorace tolik nevnímá, a právě proto jsem mu chtěl dodat určitou monumentalitu, aby v interiéru skutečně vynikl,“ objasňuje Froněk, proč zvolil neobvyklý rozměr. 

View post on Instagram
 

Výroba byla precizní proces, na kterém se velkou měrou podílel Matěj Polách. Ten se při realizaci musel vypořádat s řadou technologických výzev. „Karlovarský porcelán nefungoval tak, jak jsme předpokládali. Nakonec jsem proto zvolil francouzský, na který jsem zvyklý, a od té chvíle šlo všechno jako po másle,“ popisuje. Na sádrové formě pro talíř začal pracovat v srpnu 2024.

Forma hraje klíčovou roli – nalévá se do ní tekutá porcelánová hmota (tzv. licí břečka), přičemž sádra absorbuje vodu a umožňuje vytvoření požadovaného tvaru a síly střepu. Po zaschnutí se talíř vyjme, opracuje, nechá se důkladně proschnout a pak už putuje do pece na výpal.

Ilustraci Maskerova kapra přenášel Polách na talíř speciální metodou, kterou přirovnává k dočasnému tetování. „Vystřihl jsem motiv, namočil ho, přenesl na talíř a vyhladil bublinky. Při výpalu přenášecí fólie vyhoří a na porcelánu zůstane jen čistý motiv kapra,“ vysvětluje postup. 

Exkluzivní edice

Limitovaná edice zahrnuje pouze 13 kusů. „Každý talíř je originál. Výroba takového kousku je náročná a zabere hodně času, proto je počet limitovaný,“ říká Polách. Kromě výjimečného designu a umělecké hodnoty je každý kus výsledkem precizní ruční práce, která vyžaduje několik fází kontroly kvality.

Talíře jsou sběratelským kouskem, ale při správné péči mohou sloužit i k servírování. „Doporučuju ruční mytí a šetrné zacházení, aby si talíř zachoval původní vzhled,“ dodává Polách.

Spolupráce Michala Froňka a Matěje Polácha přivedla na svět jedinečný porcelánový objekt, který propojuje špičkový design a tradiční řemeslnou výrobu. Talíř si můžete zakoupit v klubu Ambiente v Burzovním paláci.

Jak se talíře vyráběly?

Michal Froněk


Renomovaný designér a pedagog, spoluzakladatel designérského studia Olgoj Chorchoj. S Ambiente spolupracuje dlouhodobě, podílel se například na interiéru restaurací Marie B, La Degustation Bohême Bourgeoise či Pultu a také na vzhledu nového výčepu v Lokálech.

Matěj Polách

Absolvent Ateliéru keramiky a porcelánu na UMPRUM a mistr v tamní keramické dílně. Po škole čtyři roky působil v karlovarské porcelánce G. Benedikt jako designér a konstruktér, poté se vrátil do Prahy, kde vyučuje a věnuje se vlastním projektům. Nejraději se nechává inspirovat vztahy mezi objekty, které spolu vytvářejí harmonické celky. 

Jakub Matuška aka Masker

Výtvarník a streetartový umělec, jehož díla můžete vidět například v Brasileiru ve Slovanském domě nebo u Dvou kohoutů. Svou tvorbu řadí ke stylu post-analog a maluje především pomocí airbrushe, čímž v díle zanechává stopy z počátku celého procesu. Pro jeho tvorbu jsou typické figurální výjevy, v nichž objekty současně zažívají dva různé, často protichůdné stavy. Pro Ambiente v posledních dvou letech vytvořil ilustrace kapra.

ambiLogo

Líbil se vám článek?

Sledujte naše novinky. Každý druhý pátek vám je pošleme.

Dále servírujeme