Lze techniky vaření přenést i na nádobí? Odpověď hledá mladý designér ve svých produktech, které ukáže na pop-upu s Ambiente
Projekt s názvem Cooking the craft vychází z diplomové práce mladého designéra Iva Jedličky na pražské UMPRUM, který se nechal inspirovat kuchařskými technikami. Najít cestu k finálním produktům mu pomohlo spojení sil s kreativním šéfkuchařem Ambiente Františkem Skopcem a také zkušenost v kuchyni. Vznikla tak unikátní kolekce nádobí o šesti designech.
"Smyslem studia na UMPRUM je provést studující jednotlivými uměleckými obory, přiblížit jim nejen základy a historický kontext řemesla, které budou ve své praxi dále rozvíjet, ale také je motivovat k tomu, aby nalézali vlastní cestu a sledovali okolní svět se schopností naslouchat, kriticky přemýšlet a spolupracovat v mezioborových týmech. Diplomový projekt Iva Jedličky z Ateliéru produktového designu je příkladem právě takové spolupráce pod záštitou kreativní laboratoře UMlab. Plánovaný popup i celý navazující projekt Cooking the Craft představuje jednu z možných cest, kterou se naši absolventi po ukončení školy vydávají. Moc si oboustranné spolupráce vážíme,” doplňuje Ida Chuchlíková, prorektorka UMPRUM.
Ivo v průběhu tvorby oslovil Františka Skopce, jehož zázemím je centrum inovací UM. Na základě společných debat vznikl i nápad na zapojení se do kuchařského týmu. Během příprav pop-upu Zkouška sirén měl Ivo možnost nahlédnou více pod pokličku kuchařských procesů. „Většina nápadů na výběr přetransformovaných technik vznikla právě na Zkoušce sirén, kde jsme společně vařili,“ doplňuje Ivo.
Ve dnech 20.-22. září pak společně vzdají hold oběma řemeslům prostřednictvím komorního pop-upu. Šest chodů, šest designů, deset lidí, tři večery. Taková je představa o pop-upu, který proběhne v prostorách Technologického centra UMPRUM Mikulandská. Přípravu jídel zaštítí František Skopec na míru jednotlivých designů.
„Menu jsme vymysleli vegetariánské, protože Ivo je vegetarián. Jídla mají zrcadlit postupy výroby talířů a jejich vizualitu – obě věci se vzájemně inspirují,“ vysvětluje František. „Pro mě není ani tak důležité spojení s uměním, jako spíš spojení s mladými lidmi, kteří se nebojí tvořit a věnují se nějakému řemeslu. Je důležité sledovat, jak uvažují a přicházejí s novými a neotřelými nápady,“ uzavírá.
Inspirace řemesly
Při tvorbě nádobí se Ivo zaměřil na trojobal, laminované těsto, tortilly, bonbónek, crème brûlée, lité sklo a také stůl. Stejně jako se u vaření pracuje s kombinací surovin, i nádobí vzniklo většinou spojení několika materiálů. Talířky inspirované laminovaným těstem vznikly proložením plátů hlíny (těsta) s polotransparentní glazurou (máslem).
Sklenice evokující kroucené bonbónky zase získaly na autenticitě díky prášku sody, která vytvoří ve skle bublinky. „V procesu experimentu jsem zkoušel všelicos, od vykrajování sušenek z hlíny, po šlehání porcelánu s vajíčkovým bílkem, který zplesnivěl a skončil v koši. Často docházelo k tomu, že talíře nedržely, sypaly se nebo praskaly v peci, jsem proto rád že se povedlo poladit postup výroby tak, aby se z experimentálních struktur dalo jíst,“ popisuje Ivo.
Líbil se vám článek?
Sledujte naše novinky. Každý druhý pátek vám je pošleme.