O fous lepší pivo díky výčepu nové generace. Najdete ho v Lokále Nad Stromovkou!
![Lokál Nad Stromovkou má nový výčep](https://imgctx.com/cdn-cgi/image/width=3840,quality=65,format=auto/https://data.eu.cntmbr.com/jidlo-a-radost/jidlo-a-radost/6197a29d-868b-44ca-8b51-fe2495b207d6.jpeg)
Dobré pivo a poctivá kuchyně
![](https://imgctx.com/cdn-cgi/image/width=3840,quality=65,format=auto/https://data.eu.cntmbr.com/jidlo-a-radost/jidlo-a-radost/819755ff-73ec-4fab-94de-eea04b669eb0.jpeg)
Čepujeme pivo čerstvé do posledního loku a vaříme jako doma. Lokál jsou české hospody, kde si dáváme záležet na dobrém pivu a poctivé kuchyni.
Bezchybná kvalita piva, rychlejší odborná péče o něj a výjimečný design. To jsou hlavní benefity nového výčepu, jehož technologii máme v Ambiente patentovanou. „V každém Lokálu je výčep trochu jiný, jelikož stále zkoušíme nové způsoby, jak může vypadat,“ říká mistryně výčepní Lucie Janečková z Institutu PIVO, která na celou akci v Lokálu Nad Stromovkou dohlížela.
Díky novému zařízení je cesta piva zachlazená až ke kohoutu a do výčepního pultu je zakomponována chladicí vana, která má přizpůsobené rozměry. Jeho součástí je i sanitární systém a veškeré klíčové uzly hlídají čidla. To všechno nejen zjednodušuje práci výčepních, ale také optimalizuje kvalitu čepovaného piva. Zařízení má navíc tu výhodu, že dokáže fungovat zcela samostatně.
Technologie je ale jen jedna část úspěchu. O tu druhou, designérskou, se postaralo studio Olgoj Chorchoj. Inspirovalo se vzhledem historických výčepů, které často měly kamennou desku – a taková je teď i v Lokále.
Dlouhááá cesta nového výčepu
První prototyp nového výčepu vznikl v roce 2019 a hosté jej mohou obdivovat hned naproti vchodu v Lokále Dlouhááá. Už tady byli do procesu zapojeni výčepní, kteří poskytli cennou zpětnou vazbu. „Potřebovali jsme vědět, co chtějí u nového výčepu jinak, co je pro ně uživatelsky příjemné a co naopak upravit, aby se jim s ním pracovalo snáz,“ vysvětluje Lucie. Svým kolegům ve Stromovce zase ukázali, co se změní. „Třeba vana, ta nová totiž bude mít jiné rozměry, než na jaké byli zvyklí,“ dává příklad.
Rozdílná bude i sanitace. Jak na ni, to výčepní naučí právě lidé z Institutu PIVO. Podle Lucie je však obsluha zařízení víceméně intuitivní, výčepní s ní mají minimum práce a nemusí se prakticky nic učit. „Troufám si říct, že si budou nový výčep pochvalovat,“ věří Lucka.
Stromovka je třetím Lokálem, kde unikátní výčep mají. Po Lokálu Dlouhááá, kde si ho nadělili jako dárek k desátým narozeninám, byl přede dvěma lety instalován i v Lokálu U Caipla v Brně. „A letos se ho dočká minimálně ještě jeden další Lokál,“ prozrazuje Lucka.
Zatím neupřesňuje, který podnik přijde na řadu, roli v tom však hrají dva faktory. „Buď si nový výčep vyžádá generální manažer, nebo rozhoduje stáří výčepu,“ vysvětluje Lucka.
Každý nový výčep musí designéři z Olgoj Chorchoj přizpůsobit konkrétnímu Lokálu. Někde totiž mají dva tanky, jinde jen jeden, někde zase je box na sudy a jinde ne.
V Lokálu Nad Stromovkou měl starý výčep zabudovaný box na sudy – ten se u nového zařízení zrušil. Jeden tank zůstal, ale vedení na sudové pivo se přesunulo dolů do tankovny. Zásadním úkolem bylo také správně propočítat zatížení výčepu, aby deska z křemence vše unesla.
Šest měsíců usilovné práce
Nový výčep je vždy dlouhodobý projekt, do kterého se zapojuje celá řada lidí. „Nejdřív musí přijít generální manažer konkrétního Lokálu nebo šéf Lokálu CZ Míra Bouchal a říct: Teď budeme stavět tady. V tu chvíli se spojím se studiem Olgoj Chorchoj, vezmu je do daného podniku, ukážeme si současný výčep a domluvíme se, jak bude vypadat nový,“ vysvětluje Lucka, jak to celé začíná.
V případě Stromovky padlo rozhodnutí v září, bourat a zase stavět se začalo na konci ledna. „V tomto případě byla celá akce ještě složitější, protože se zároveň rekonstruovala kuchyň a zázemí. Když jsme měli v ruce návrh, sešli jsme se s lidmi z Plzeňského Prazdroje, z Lukru, což je náš dodavatel pivní technologie, ze společnosti Nerez Škorpa, výrobce nerezových stolů pro gastronomii, a se stavebními firmami, abychom sladili harmonogram,“ popisuje Lucka nelehkou cestu, kterou ale úspěšně zvládli.
Nový výčep stojí, pivo teče proudem. Je tedy ještě co vylepšovat? Podle Lucky rozhodně. „To, jak se má pivo čepovat, máme jasně dané, ale s technologií si můžeme dál hrát a zlepšovat ji – zkracovat cestu piva, lépe hlídat zachlazení, zjednodušovat údržbu. Stále to posouváme, aby výčepní měli méně práce, ať už s čištěním, nebo s manipulací,“ uzavírá Lucka.
Investice do nového výčepního pultu se pohybuje kolem 1,5 milionu korun. A jak se ukazuje, vyplatí se – nejen kvůli kvalitě piva, ale i pro komfort výčepních a hostů. Však se zajděte přesvědčit sami!
Ohlédnutí za rekonstrukcí:
Líbil se vám článek?
Sledujte naše novinky. Každý druhý pátek vám je pošleme.