Pouzdro na steakový nůž nebo krabice na porcelán. Jak se navrhují obaly pro produkty Ambiente?
![](https://imgctx.com/cdn-cgi/image/width=3840,quality=65,format=auto/https://data.eu.cntmbr.com/jidlo-a-radost/jidlo-a-radost/012ac2ba-094f-4dcd-9579-51a063a4149a.jpeg)
Hotovky ve skle
![](https://imgctx.com/cdn-cgi/image/width=3840,quality=65,format=auto/https://data.eu.cntmbr.com/jidlo-a-radost/jidlo-a-radost/73a3707d-9980-4aaf-9bc5-43262c1e800c.jpeg)
Aretail je dceřiná firma Ambiente, která má na starost maloobchod, výrobu vlastní řady produktů a také právě výrobu obalů. Ty odrážejí charakter každé restaurace – od skleněných konzerv s tradičními českými jídly z Lokálu po barevné krabičky plné sladkostí z Myšáka.
Tým Aretailu klade důraz nejen na vizuální atraktivitu výrobku, ale i na praktičnost. „Chceme, aby byl obal uživatelsky přívětivý a zákazník se k produktu dostal snadno,“ komentuje to Petra. Vývoj obalu však může být složitý a někdy přináší nečekané výzvy.
V souvislosti s tím Petra vzpomíná na adventní kalendář cukrárny Myšák. Ten byl podle ní velmi specifický a přistupovali k němu nesmírně zodpovědně. „Byla to opravdu náročná práce. Rok po uvedení na trh jsme obal znovu vylepšili, ale teď si už to sedlo,“ popisuje zdlouhavý proces, kterému se výroba obalu někdy nevyhne.
Předělávat se musel i například obal pro Amaso na sušenou šunku. Ten sice na první pohled vypadal velmi dobře, ale při manipulaci se rozlepoval. Podle Petry se balení dostatečně nevyzkoušelo v provozu a to byla chyba. „To se prostě děje, s nějakými opravami musíme počítat, každý produkt má svůj příběh,“ konstatuje Petra.
Jedním z náročnějších projektů byl také obal na příbory pro restauraci Kuchyň, který si vyžádal více než půlroční práci. „Krabička byla z papíru, ale uvnitř měla být speciální pěna, která se musela vylaserovat tak, aby přesně odpovídala tvaru příborů. A to nebyl jednoduchý úkol,“ připouští manažerka.
V průběhu se navíc změnilo i samotné balení – původně mělo být pro jednu sadu příborů, ale nakonec se rozhodli pro balení pro dvě sady, což znamenalo nové testování a úpravy. „Tohle jsou projekty, u kterých je důležitý každý detail, a když zjistíme, že něco nefunguje, musíme vše přizpůsobit a znovu ověřit,“ vysvětluje Petra. Vše ale dobře dopadlo a příbory by měly být už brzy v prodeji.
Chvíli trvalo i vyladění krabiček na steakový nůž pro Marii B. Ty jsou kombinací mořeného dřeva a výplňové pěny, kterou zdobí precizní výpal loga na dřevě. Dalším zajímavým úkolem bylo elegantní balení na pralinky pro Štangl, které bylo vyrobené z vysokogramážového papíru s embosovaným logem a vsadkami, jež pečlivě oddělují jednotlivé bonbony.
V Café Savoy zase slavili dvacáté výročí, což si žádalo něco speciálního. Pro tuto událost v Aretailu navrhli dárkovou krabici na porcelán, která svou propracovaností odpovídá jedinečnosti této kavárny.
A porcelán se balil i v Našem mase. „Pro něj jsme vytvořili dárkovou krabičku na hrnek, vyrobenou na míru a opatřenou potiskem,“ popisuje Petra další projekt. Eska si zase objednala dárkové balení na trička, které má integrované ucho ze šňůry a je v její charakteristické barvě – tedy červené. Dalším originálním řešením je dárková krabice na plechovkové pivo pro Lokál Pod Divadlem, vyrobená na míru z vysokogramážového kartonu podle přesných požadavků restaurace.
„Nejde však jen o samotný obal, podstatná je i komunikace se zákazníky. Chceme, aby se o produktu dozvěděli něco víc,“ dodává Petra Roulland. Proto je od loňského roku u každého produktu i kartička se vzkazem.
Ne vždy jde vše hladce
Každý nový produkt Aretailu, který se dělá pro značky a provozy Ambiente, začíná tím pravým nápadem. Po definici výrobku se v Aretailu zaměřují na to, jaký má mít charakter, jaké má limity a jak bude vypadat balení: Kolik v něm má být kusů? Budou od sebe oddělené? Jakou má výrobek povahu – musí být v lednici? Mastí se? Je třeba řešit skladování?
Jakmile je vize jasná, přichází na řadu návrh materiálů a konstrukce. Aretail ve spolupráci s výrobcem zkoumá, jaké možnosti se nabízejí. „Dostaneme vzorek a testujeme ho – zkontrolujeme, jestli produkt do obalu pasuje, jestli se obal dobře otevírá a zavírá, zda je praktický pro každodenní použití,“ vypočítává Petra. Pokud jsou v restauracích nebo výrobě s výsledkem spokojeni, v dalším kroku se řeší design a legislativní pravidla (jak věci můžeme nazývat). A pak už se může začít s výrobou.
Co se týče ceny, tu se Aretail snaží nastavit tak, aby byla adekvátní k hodnotě produktu. „Samozřejmě, že výrobní vstupy, práce a marže jsou faktory, které musíme zohlednit,“ vysvětluje manažerka Aretailu. A dodává, že i když jsou produkty Ambiente někdy dražší, jejich hodnota spočívá nejen v kvalitě, ale právě i v designu obalu, který přináší určitou prestiž.
V Aretailu spolupracují na designu obalů především se studiem Najbrt. „Dáme jim zadání spolu s brandem, který hlídá identitu značek, a oni už se postarají o vizuální stránku, tak aby produkt odpovídal našim požadavkům a zároveň byl esteticky silný a atraktivní pro zákazníky,“ nabízí Petra pohled do zákulisí. Pokud jde o již hotové řady výrobků, které se třeba jen doplňují, grafici z marketingového týmu Ambiente se na designu podílejí víc.
Ekologie není jen záležitost obalu
Aretail se snaží vyvážit ekologický přístup a praktické potřeby trhu. „Co se ekologie týče, existuje hromada strategií. Každý se něčeho chytí, najde si to svoje, co je mu blízké,“ zamýšlí se Petra. Přesto si v Aretailu uvědomují, že i když na životní prostředí myslí, obaly, které vyrábějí, se nakonec vyhazují.
„V retailu je to jinak, obaly jsou součástí produktu, který musí být dobře prezentován. Některé obaly jsou nákladnější, například ty s detaily, jako je zlatoražba, ale bez těchto prvků bychom nemohli prodávat prémiové produkty,“ obhajuje Petra zvolený přístup.
Pokud jde o materiály, snaží se držet se jednoduchosti. „Pokud je to alespoň trochu možné, nekombinujeme materiály. Základem úspěšné recyklace je používat monomateriál. To znamená, že když máte papírovou krabičku od sušenek z Myšáka a v ní celofánový sáček, ten hodíte do plastu a krabičku do papíru – moc nad tím nemusíte přemýšlet,“ vysvětluje filozofii Aretailu.
I když některé firmy od plastu dávají ruce pryč, Petra ho nezatracuje a připomíná, že vysoce kvalitní plast se dá – třeba na rozdíl od papírového kartonu – velmi jednoduše zrecyklovat.
Zároveň v Aretailu čerpají inspiraci z loňské cesty do Japonska, kde je přístup k obalům a ekologickým standardům poněkud odlišný. „Celá Evropa řeší obaly, jejich recyklaci a podobně, ale v Japonsku je všechno zabalené tak ve třech obalech. Když tam člověk přijede a je zatížený na ekologii, čeká ho šok – než všechno rozbalí, má plný odpadkový koš,“ popisuje Petra.
„Na druhé straně v Japonsku málokdy plýtvají jídlem. My tu koupíme XXL balení, půlku vyhodíme a nikdo se nad tím nepozastavuje. Takže jsme si domů přivezli poučku, že ekologie není jen záležitost obalu, ale i toho, jakým způsobem jídlo konzumujeme. A tak se snažíme dělat adekvátní balení, ne obrovská, protože všechno to jídlo pak stejně nesníme,“ uvažuje Petra.
Tento pohled na ekologii a efektivitu balení se odrazil i v přístupu k inovacím. „Budeme se snažit nabízet různé typy balení, abychom vyhověli odlišným potřebám zákazníků, tedy aby nabídka byla přizpůsobena různým příležitostem – od běžného nákupu po dárkové verze produktů. Cílem nicméně není rozšiřovat portfolio, ale stále zvyšovat kvalitu. To je to, oč Aretailu a celému Ambiente jde,“ uzavírá Petra Roulland.
Líbil se vám článek?
Sledujte naše novinky. Každý druhý pátek vám je pošleme.