facebook
instagram

Ve jménu pop-upů

28. října 2024
Foto: Kateřina Antošová
Pop-up je něco navíc. Pro kuchaře i pro hosty. Může trvat jeden večer, několik dní nebo třeba celý rok. Na jeho délce nezáleží. Hlavní je myšlenka na počátku a zážitek na konci.

Pop-up dává příležitost. Kuchařům nabízí výstup z rutiny, ze známé kuchyně, z komfortní zóny, a staví je do pozice, odkud vidí talíř z nevšední perspektivy. Pop-up osvobozuje. Umožňuje experimentovat, být drzejší než obvykle a vyzkoušet si to, na co v běžném provozu nezbývá kreativní energie. Kdekdo si tak nanečisto otestuje sen o vlastní hospodě. 

Pop-up je ale především nástrojem ke komunikaci. Dokáže přitáhnout pozornost veřejnosti lépe než stálá nabídka a pomáhá zviditelnit restauraci a šéfkuchaře, jeho tým a přístup k vaření i ke světu okolo. Pop-up slouží marketingu a marketing umí posloužit k osvětě. 

Když se dánská Noma přesunula na pár měsíců do Kyota, zajímalo všechny proč a v odpovědích šéfkuchaře Reného Redzepi se ozývaly vzkazy pro gastronomii i pro celou společnost. Jeho pop-upy se staly manifestem všech ostatních pop-upů, které mají schopnost vyvolat diskuzi a zpochybnit zažité pravdy. Jejich přidaná hodnota spočívá mimo jiné v tom, že objevují nové i staré, vzdělávají a podpírají mosty mezi kulturami.

Pop-upy totiž mohou mít (sociokulturní) přesah, protože jídlo ho má, ať už s tím souhlasíme, nebo ne. Gastronomie přesahuje do umění – a naopak. Třeba když se student umělecké školy rozhodne promítnout kuchařské techniky do výroby nádobí, na které se potom servíruje šestichodové menu. V rámci pop-upu! 

Anebo když se na pražské AVU vypěstuje houba jako stůl pro hostinu, jako symbol rozkladu a metafora lidské společnosti, která v ledasčem připomíná houbové mycelium.

Při pop-upech jde o výměnu. Většina jich vzniká ze spolupráce mezi kuchaři a kolegy, kteří si tak předají zkušenosti, znalosti a motivaci dělat svoji práci ještě líp. Pop-upy fungují jako impulsy, a proto mívají téma. Někdy se zasvětí jedné surovině, konkrétnímu jídlu nebo kulinární tradici, jindy se prostě jen usmaží comfort food, rozlije víno do skleniček a připije na lehkost bytí. 

V ten moment slovo pop-up nabývá primární smysl a potvrzuje význam gastronomie, totiž sílu spojit lidi okolo stolu a vytvářet prostor, kde se sdílí a vzkvétají mezilidské vztahy. Pop-up znamená setkání. 

ambiLogo

Líbil se vám článek?

Sledujte naše novinky. Každý druhý pátek vám je pošleme.

Dále servírujeme