Zpětná vazba v kuchyni: proč a jak?
Když kreativní šéfkuchaři Jana Bíliková a Honza Všetečka vzpomínají na své zážitky ze zahraničních stáží, nezačnou okamžitě mluvit o tom, kolik má restaurace michelinských hvězd, jak je slavná a kde sídlí, a dokonce ani o zajímavých surovinách a postupech, se kterými se tam setkali. Na první místě se zmiňují o schopném, ale hlavně přátelském týmu, kde spolu lidé mluví. Nejen o vaření a servisu, ale také o pocitech. Co dneska vyšlo, co je potřeba příště zlepšit, jaký má kdo názor.
V Čechách jsme v těchto komunikačních dovednostech pořád dost na začátku. I když by bylo potřeba leccos si vyjasnit, trochu alibisticky to odbýváme tím, že v hektickém prostředí kuchyně na nějaké vybavování zkrátka není čas. Přesto se vyplatí najít si ho, ať už po skončení směny, anebo během meetingu před otevřením. Jak na to, a co čemu se rozhodně vyhnout?
Emoce stranou
Základní pravidlo: Než vyřknete směrem ke kolegovi nějaké hodnocení, měli byste vědět, co tím hodláme dosáhnout. Zda ho chcete pochválit, motivovat, najít jiné řešení, nebo napomoci tomu, aby něco dělal jinak a lépe.
„Nikdy nedávejte zpětnou vazbu v rozčilení,“ zdůrazňuje koučka Eva Čepičková, zkušená odbornice na komunikaci ve firmách. Napočítat do deseti, když vás něco vytočí, je banální, a přesto zlatá rada. Když totiž budete nevlídní, emotivní, útoční a zbytečně osobní, nikomu a ničemu tím neprospějete. Docílíte jen demotivace a poklesu sebeúcty u svých kolegů.
„Mluvte konkrétně a věcně. Například řekněte: Tyhle ubrousky jsou tu naskládané špatně, protože by mohly spadnout, místo: Ty to děláš špatně,“ vysvětluje Eva Čepičková.
Je to dárek!
„Pokud zpětnou vazbu dostanete, berte ji jako dárek. V případě, že jste manažer nebo šéf podniku, nastavte v tomhle duchu firemní kulturu. Vysvětlete svým lidem, že zpětná vazba v žádném případě není kritika. Je to způsob, jak dosáhnout větší efektivity,“ přibližuje žádoucí pohled na věc.
A jak na feedback reagovat? „Není potřeba začít hned něco vysvětlovat nebo se vymlouvat. Řekněte děkuju a pak přemýšlejte, jestli si z něj můžete něco vzít, nebo co potřebujete k tomu, aby se situace změnila,“ doporučuje koučka.
Nejlíp podle ní uděláte, když zpětnou vazbu dáte otázkou. Třeba: Dneska nám to skvěle šlo. Co se ti nejvíc povedlo? Zkuste i otázky jako: S čím jste měli u hostů největší úspěch? Co by se dalo udělat jinak, aby to pro vás bylo příjemnější?
Velmi vhodné je používat jako nástroje zpětné vazby motivaci a pochvalu, ale musíte to tak opravdu cítit. Mimochodem – věděli jste, že lidé ujištění, co svou práci dělají dobře, často stavějí i nad finanční ohodnocení? A překvapuje vás to?
Buďte konstruktivní
A ještě jedna zásada, která vám může při komunikaci výrazně pomoct: Lidé cítí mnohem větší motivaci (a mnohem méně negativních emocí), když se rozhovor konstruktivně zaměří na hledání řešení, nikoli na zdůrazňování chyby. I tohle pravidlo platí vždy a všude.
Líbil se vám článek?
Sledujte naše novinky. Každý druhý pátek vám je pošleme.