facebook
instagram

Jídlo a pití v top kvalitě nemusí stát majlant

12. března 2020
Foto: Atelier bar & bistro
Když se kuchař a barman rozhodnou otevřít společný podnik, může z toho vzniknout originální symbióza jídla, pití a názorů. Kuba a Milan se o to pokusili přede dvěma lety, aniž by tušili, kam je dovede jejich upřímnost a zpětná vazba hostů. Co charakterizuje bistro a proč je důležité zůstat sám sebou?

Kluci, co jste si napsali na papír, když jste plánovali Atelier?
Kuba: Já jsem chtěl vařit a Milan dělat koktejly, to bylo asi to jediné, co jsme na začátku věděli. O vlastním podniku jsem přemýšlel už během práce v Berlíně a moje přání bylo otevřít něco, co je upřímné a z čeho lidé snadno vyčtou naše pocity a hodnoty.

Milan: Atelier existoval mnohem dřív, než jsme se s Kubou dohodli, že do toho půjdeme. Byla to komunita přátel, se kterými jsem dělal pop-upy v klubech, barech a hotelích a do které se pak přidal i Kuba. Atelier pro mě dodnes znamená super partu a možnost obklopovat se skvělými lidmi.

Kuba: Název Atelier jsme si nechali, protože tenhle podnik je náš ateliér, ve kterém se snažíme tvořit parádní jídlo a pití. Jsme řemeslníci, kteří vlastně nedělají nic světoborného, ale přesto si na nás Brno muselo zvyknout.

Milan: Jsme zkrátka jiní. Bary bývají tmavé podniky, kde se obvykle nenajíš, a my jsme chtěli světlý prostor, který tě naláká na jídlo i na drink s přáteli. Vytvořit správnou barovou atmosféru uprostřed bistra nebylo snadné, stejně jako vysvětlit náš koncept hostům.

View post on Instagram
 

A jak byste ho popsali dnes?
Milan: Změnili jsme se. Přede dvěma lety jsme se prezentovali jako koktejlový bar a bistro, dneska jsme víc bistro než bar a dominantní roli přebírá kuchyně. Byl to přirozený vývoj, během kterého jsme zjistili, že si naše jídlo zaslouží být vpředu a že se tyhle dva světy – bar a bistro – těžko propojují.

Kuba: Postupně jsme dospěli k jednoduchosti. S tím souvisí i párování jídla a sofistikovaných koktejlů, které je někdy pro hosty až moc složité. V kuchyni i na baru teď proto vyzdvihujeme podstatu několika málo ingrediencí a chutí, aby to bylo srozumitelnější a komplexní.

Milan: Pořád jsme bistro a bar, kde si můžeš dát senzační koktejl a víno, ale na lístku už nenajdeš třicet variací.

View post on Instagram
 

Kuba: A menu taky vypadá jinak než při otevíračce. První dva měsíce jsme nabízeli jenom pět nebo šest jídel, a to buď jako degustaci, nebo à la carte. Nefungovalo to, a proto jsme nabídku rozšířili a přepsali tak, aby se v ní lidé snáz orientovali.

Milan: Myslím si, že o konceptu můžeš mluvit až nějakou dobu po otevření. Dokud se nerozjede provoz, máš trochu jinou představu, která se pak začne organicky přetvářet. Částečně i na základě toho, co chtějí hosté.

Jak moc tvrdohlavý může podnik být, pokud jde o požadavky hostů?
Milan: Tvrdohlavost je nutná, ale jen do určité fáze. Pak je potřeba si vzpomenout, že jsi tady pro lidi s různými očekáváními a předsudky. Děláme si, co chceme, ale tak, aby se to hostům líbilo a byli spokojení. Nepřesvědčujeme tlakem, ale podáváme nové věci s takovým zápalem, že se málokdo brání vyzkoušet i to, co nezná. Naším cílem je ukázat lidem, že jídlo a pití v top kvalitě nemusí stát majlant.

Úkolem šéfkuchaře není jen vařit, ale taky komunikovat s hosty, přiblížit jim svoji práci a umět si ji obhájit. 

Kuba: Prodloužili jsme menu a zavedli obědy, ale neberu to jako ústupek. Je to spíš krok dopředu a způsob, jak se přiblížit lidem. Naše vize je pořád stejná a na lístku se stále objevuje to, co nás baví a dává smysl, třeba vnitřnosti, které si troufne servírovat jen hrstka podniků. Dneska už vím, že úkolem šéfkuchaře není jen vařit, ale taky komunikovat s hosty, přiblížit jim svoji práci a umět si ji obhájit.

Bistro je teď oblíbený koncept, dokonce se mluví o trendu bistronomie. Jaká je vaše definice bistra?
Milan: Pro mě je to nonkonformní, příjemné prostředí, ve kterém se tolik nehraje na etiketu a o to víc na uvolněnost, pohostinnost a emoce. Ty se ukrývají v každém jídle i drinku, protože jako kuchař a barman můžeš lidi potěšit, pobavit nebo překvapit, a právě to chceme hostům zabalit s sebou.

Kuba: V bistru je nabídka kratší a servis jednodušší, ale hlavním bodem zůstává totéž co v restauraci – špičková kvalita surovin, dobré jídlo a zábava. Nedávno mi došlo, že na webu píšeme o radosti a nekomplikovanosti a možná málo používáme taková ta chytlavá slova jako „sezona“ a „lokálnost“. My na tom holt nestavíme marketing, ale kuchyni.

Možná málo používáme chytlavá slova jako „sezona“ a „lokálnost“, ale my na tom holt nestavíme marketing, ale kuchyni. 

Dneska si troufám říct, že nejsme jen bistro, ale moderní české bistro, které skutečně klade důraz na lokální potraviny. Mořské ryby a exotiku vyměňujeme za regionální produkty, protože časem si každý kuchař musí přiznat, že to chutná líp než dovoz. Našli jsme si výborné řezníky a stále hledáme farmáře a dodavatele, protože česká kuchyně v Atelieru nestojí na klasických receptech, ale na českých surovinách.

Česká kuchyně v Atelieru nestojí na klasických receptech, ale na českých surovinách. 

Naši filosofii odráží třeba kapr na másle a zázvoru s krémovou čočkou, klíčky a pórkovým salátem. Tohle jídlo ukazuje, kudy chci jít – nabízet tradiční surovinu v moderní úpravě, která nepotřebuje složitou techniku a dochucování, ale prostor, aby mohla promluvit sama za sebe.

Jak tuhle filosofii šíříte do světa?
Kuba: Občas nám někdo řekne, že by to chtělo ještě víc tlačit na sociální sítě, ale tohle jsme prostě my. My jsme Atelier a přes Instagram i Facebook chceme lidi v první řadě pozvat přímo mezi nás.

Milan: Sociální sítě mají svůj význam, propojují nás s hosty, ale taky s kolegy. Posílila se tak spolupráce mezi kuchaři, lidmi z gastra i nadšenci, kteří přicházejí se zajímavými projekty a pop-upy. Na druhé straně to někdy až moc ovlivňuje, jak a co se kde vaří, a profi fotky nejsou automaticky známkou dobrého marketingu a už vůbec ne dobrého podniku.

A jak tedy podle vás vypadá dobrý marketing?
Milan: Nejlepší marketing je podle mě perfektní jídlo za rozumné peníze a skvělý servis. Prostě práce, za kterou je vidět řemeslo. Když tohle dokážeš, lidi si to mezi sebou řeknou. A to je víc, než kdybys to napsala nebo vyfotila na Instagram.

Kuba: Já jsem kuchař a chci dobře vařit, tak jako chce švec vyrábět dobré boty. Neumím dávat jídlu poetické názvy a nechce se mi o Atelieru říkat to, co se dneska všude prodává. Když se mě na začátku ptali, jak se u nás bude vařit, odpovídal jsem totéž co dnes: No prostě normálně – vezmu dobrou surovinu a uvařím z ní dobré jídlo.

Jakub Škaroupka

Ke kuchařině ho navedla babička a na školu vzpomíná jako na jednu dlouhou party. S „lepší“ gastronomií se seznámil na praxi v brněnské Valorii a později v restauraci Brabander. Motivaci však našel až v legendárním podniku U Kastelána po boku Davida Viktorina a Jirky Nedorostka, kteří mu ukázali, že povolání může být poslání.

Potom se Kuba vypravil na stáž do Tančícího domu, ze které se vyklubaly dva roky pod vedením šéfkuchaře Gwendala Le Ruyeta, a do michelinských podniků v Londýně jako L’Autre Pied nebo Sketch. Po návratu pracoval v restauraci Pavillon, podílel se na kurzech vaření a nakonec přijal nabídku v Berlíně. Po třech letech se vrátil do Brna, aby si splnil sen o vlastní kuchyni.

Milan Bukovský

Pochází z Veselí nad Moravou a vystudoval grafiku ve Zlíně. Během pořádání koncertů a dalších akcí byla nouze o barmany, a tak se za bar postavil sám – a zůstal za ním dodnes. První práci získal v nonstop herně, kde si vydělával na školení v Tretter’s a další barmanské kurzy. Když se nastěhoval do Brna, dostal místo v Pavillonu a potkal ty správné lidi a přátele, se kterými rozjel pop-upy plné drinků a párovaných večeří pod označením Ateliér. To nakonec s Kubou přenesli na svůj současný podnik v Brně.

ambiLogo

Líbil se vám článek?

Sledujte naše novinky. Každý druhý pátek vám je pošleme.

Dále servírujeme